Oglądasz wiadomości wyszukane dla zapytania: obowiązek rejestracji pojazdu





Temat: astra za 2koła


A po co go w ogóle rejestrować? Jeśli nie będzie się poruszać po drogach publicznych, to automatycznie problem znika sam. Do tego po kupieniu trzeba wypowiedzieć obecną umowę OC i po sprawie. Jeśli samochodu fizycznie nie będzie, to nie ma szans, żeby się ktokolwiek przyczepił.


w skrócie:
jeśli kupujesz samochód zarejestrowany, to masz 30 dni na powiadomienie WK o
nabyciu (niekoniecznie na rejestrację, niemniej sankcji za to nie ma) oraz
masz obowiązek dopilnować, żeby auto miało ubezpieczenie OC - od dnia
zakupu, aż się go pozbędziesz (za brak OC sankcje są dotkliwe).

Samochód "jest" do momentu zgłoszenia jego likwidacji WK - potrzebny jest
papierek że oddałeś auto na złom. Auto trzeba oddać dość kompletne.

Możesz sobie wymontować do 10% masy, a resztę to już radze uzgodnić
z uprawnionym złomowiskiem i ustawa o recyklingu pojazdów





Temat: Zaglowki na tylnych siedzeniach
Jak to jest z tymi przepisami dotyczacymi zaglowkow na tylnych siedzeniach ?
Mam Citroena AX z roku 1996, kupionego w salonie, ktory nie ma zaglowkow z
tylu. Pojechalem na przeglad rejestracyjny a facet oznajmia mi ze mam
obowiazek posiadania zaglowkow z tylu bo od 1996 roku wszystkie samochody
musialy je miec. Pokazuje mi przepisy. Na to ja sie pytam - jak
zarejestrowano mi pojazd nie spelniajacy przepisow - przeciez przy
rejestracji musialem okazac homologacje. Czyzby Citroen Polska robil jakis
przekret ? Ale przeciez zaden z AX nie mial zaglowkow z tylu a w 1996
sprzedano ich pare tysiecy... Prosze o wyjasnienie tych kwestii
formalno-prawnych. BTW zamierzam wystapic z pismem do Citroen Polska z
prosba o wyjanienie tego. Przeciez jak sprzedaja samochody to musza dbac o
to zeby spelnialy wszystkie przepisy ??

D.







Temat: Policjant i jego uprawnienia



| Art. 38. Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na
| żądanie uprawnionego organu wymagane dla ........

Dzięki, dzięki.
Jeśli jesteś policjantem to te art. znasz.
Szkoda że nie zacytowałeś tych o które ja prosiłem tj. tych jakie powinien
posiadać policjant.


Byla swego czasu (moze z rok temu) w "Rzeczpospolitej"
zawzieta dyskusja miedzy prawnikami na ten temat.

Co prawda zarzadzenia nr 1 i 2 komendanta glownego policji z
4 stycznia 2001 r. ponoc mowi, ze okreslanie predkosci pojazdu
i badanie stanu trzezwosci wymagaja uzycia przyrzadow
kontrolno-pomiarowych z homologacja, zas obslugujacy je
winien miec wiedze poswiadczona swiadectwem kwalifikacji,
dodatkowo policjanci musza miec przy sobie aktualne swiadectwo
legalizacji urzadzenia kontrolno-pomiarowego lub jego uwierzytelniona
kopie, ponadto zadanie osoby kontrolowanej maja obowiazek okazac ten
dokument, a gdy uzyli wideorejestratora, takze rejestracje
wykroczenia, jednak sad opiera sie na swobodnej ocenie dowodow
i jesli dal wiare policji to twoja strata.

Mozesz co najwyzej zlozyc skarge na postepowanie policjanta.
Moze dadza mu upomnienie? Nagane? Mam nadzieje, ze znasz
jego dane? Jak pociagniesz sprawe to moze nawet raz pojdzie
bez premii.

To bedzie twoja jedyna satysfakcja.

Policja swiadectwo homologacji przedstawila w sadzie.





Temat: sprzedaz w 1 dzien rej.

Witaj - sądzę , że jesteś w błędzie . Opłacone OC idzie razem z autem
i nie podlega zwrotowi - dolicz to do ceny pojazdu


OC idzie z samochodem, ale kupujacy moze ta umowe wypowiedziec.
Wracajac d sedna sprawy: Ty MASZ obowiazek oplacenia OC najpozniej w dniu
rejestracji! Ty jestes wlascicielem a nie kupujacy i to wlasnie Ty MUSISZ
zawrzec polise OC.



Temat: ... kupno i zezlomowanie

| Witam !
| Sprawa wyglad tak : chce kupic samochod po wypadku.. wziasc garsc czesci
ktora
| by mnie interesowala a reszte zezlomowac ! - Pytanie - czy musze go
rejestrowac
| ??- i wchodzic we wszystkie oplaty :/ ??? - czy moge zezlomowac na
podstawie
| umowy kupna-sprzedazy ??? ... pytam jak z tego wybrnac !- bo zalezy mi na
kupnie
| - a wlascicielem jest moj znajomy i nie chce go wpierdzielic na mine :)
| Pozdrawiam MB

Napewno nie ma obowiazku (wg. przepisów nabywca powinien zarejestrowac
pojazd w ciagu miesiaca, ale nie pisze nic na temat jesli tego nie zrobi)
rejestracji wiec o to badz spokojny. Jest tylko kwestia urzedku skarbowego i
podatku, a tego chyba nie da sie obejsc. No i jestem ciekaw jak z
ubezpieczeniem bo przeciez przy sprzedazy przechodzi.





Temat: Lewe dokumenty odprawy celnej??
Ubezpiecz dobrze na AC i niech ci go...... ukradna (zostaw otwarty na noc
bez alarmu i z kluczami w srodku.

Simonto

| Witam,
| Kupiłem samochód od I właściciela w PL (zarejestrowany). Po roku
uzytkowania
| samochodu okazało się, że samochód był sprowadzony na podstawie
podrobionej
| (fałszywej) dokumentacji celnej. Prowadzone postępowanie prokuratorskie
| nałożyło na mnie obowiązek zakazu zbycia pojazdu i dokonywania przeróbek.
| Mam pytanie Czy ktoś się orientuje, czy samochód zostanie mi odebrany a
może
| pozostawiony bez prawa rejestracji lub jeszcze coś innego?
|
| --
| Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl





Temat: Lewe dokumenty odprawy celnej??


| Kupiłem samochód od I właściciela w PL (zarejestrowany). Po roku uzytkowania
| samochodu okazało się, że samochód był sprowadzony na podstawie podrobionej
| (fałszywej) dokumentacji celnej. Prowadzone postępowanie prokuratorskie
| nałożyło na mnie obowiązek zakazu zbycia pojazdu i dokonywania przeróbek.
| Mam pytanie Czy ktoś się orientuje, czy samochód zostanie mi odebrany a może
| pozostawiony bez prawa rejestracji lub jeszcze coś innego?

W niekorzystnym dla ciebie przypadku - przepadek samochodu, ograniczenie


Cos tak mi sie wydaje ze zobowiazania celne przechodza na wlasciciela rzeczy.
Obecnego wlasciciela :-(  Ale moze to byl stary przepis ?

J.





Temat: Obowiązkowe wyposażanie -pasy, kierunki, lampa p.mgielna, cofania-od kiedy...


Hmm, to znaczy _przed_ czy _po_ datach, ktore podajesz? :-O



raz wyjaśnić na przykładzie... ;)

Masz np. Garba, który nie posiadał fabrycznie założonych pasów (lamp p.
mgielnych lub cofania), jeśli jego pierwsza rejestracja (masz datę w
dowodzie rejestracyjnym) przypada przed datą, którą podałem, to jeśli
nie miał w/w rzeczy w wyposażaniu fabrycznym  nie musisz ich montować,
jeśli po tej dacie, to musisz.


Logicznie rzecz biorac, pojazdy rejestrowane _przed_ datami, kore
podales, powinny byc zwolnione z obowiazkow wprowadzonych pozniej.


Dokładnie tak, sam sobie odpowiedziałeś... ;)





Temat: Lewe dokumenty odprawy celnej??


Witam,
Kupiłem samochód od I właściciela w PL (zarejestrowany). Po roku
uzytkowania
samochodu okazało się, że samochód był sprowadzony na podstawie
podrobionej
(fałszywej) dokumentacji celnej. Prowadzone postępowanie prokuratorskie
nałożyło na mnie obowiązek zakazu zbycia pojazdu i dokonywania przeróbek.
Mam pytanie Czy ktoś się orientuje, czy samochód zostanie mi odebrany a
może
pozostawiony bez prawa rejestracji lub jeszcze coś innego?


To jest bardzo zlozona sprawa. Trudno wyrokowac o konsekwencjach
postepowania karnego - zwlaszcza
w stosunku do pierwszego wlasciciela (czy do osoby sprowadzajacej).

W niekorzystnym dla ciebie przypadku - przepadek samochodu, ograniczenie
praw - zasadne moze byc
powodztwo cywilne z tytulu rekojmi za wady prawne, jezeli dzialales w tzw.
'dobrej wierze'





Temat: pasy a policjanci
Czesc. W tej sytuacji proponuje Ci taka rzecz: sprawdz w "Warunkach
technicznych pojazdow" czy auta w takim roczniku musza miec zamontowane
pasy. Przeczytaj tez wszystkie zalaczniki i odnosniki do tego. Byc moze
auto z data pierwszej rejestracji przed 66 rokiem nie ma obowiazku
posiadania pasow (kiedys czytalem to i wydaje mi sie, ze tak wlasnie
jest!). Wtedy diagnosta na stacji rowniez nie ma prawa wymagac takiego
"wyposazenia dodatkowego" a tym bardziej policjant na drodze (policjant
nie bedzie w temacie wiec trza go bedzie przekonywac).
To moja rada na ten temat.  Pozdrawiam
PiotrB, Trzcinsko Zdroj.


witajcie Garbaci i Garbate!
tak sobie ostatnio myslalem czarno bardzo jak mozna wytlumaczyc sie z braku
pasow bezpieczenstwa w razie kontroli panow z twardymi daszkami. bo jezdze
garbem z 62 roku i tam pasow po prostu nie ma. spotkanie z niebieskim
jeszcze mi sie nie zdazylo (odpukac puk puk puk) ale nie bardzo wiem jaki
kit im wciskac gdybym mnie sprawdzili. gdzies slyszalem ze podobno wystarczy
powiedziec ze chcesz zeby garb byl orginalny i dlatego nie montujesz pasow,
ale w moim przypadku to nie przejdzie bo mam wiele przerobek np. tapicerke z
dzinsu. wiec zastanawiam sie co mowic? moze ktos ma jakis pomysl? albo byl
juz w podobnej sytuacji?
pozdrawiam

volt
nowy sacz
bordowy garbusik'62






Temat: Czy trzeba zeskrobac naklejke z szyby?


| Przypominam, ze moje glowne pytanie dotyczylo
| istnienia prawnego obowiązku zdrapania starej naklejki.
to tez głupie pytanie, chyba PO COŚ ta naklejka jest?
do czego miałąby służyć naklejka z _nieaktualnym_ numerem?


To ktory jest aktualny widać po zgodnosci z rejestracją.
A kolekcja starych naklejek moglaby służyć do odzwierciedlenia
historii pojazdu, liczby jego przerejestrowań.

latet





Temat: Lewe dokumenty odprawy celnej??
Witam,
Kupiłem samochód od I właściciela w PL (zarejestrowany). Po roku uzytkowania
samochodu okazało się, że samochód był sprowadzony na podstawie podrobionej
(fałszywej) dokumentacji celnej. Prowadzone postępowanie prokuratorskie
nałożyło na mnie obowiązek zakazu zbycia pojazdu i dokonywania przeróbek.
Mam pytanie Czy ktoś się orientuje, czy samochód zostanie mi odebrany a może
pozostawiony bez prawa rejestracji lub jeszcze coś innego?




Temat: OC


| Z tymi odsetkami to sie zgodze ale z kara 3200,- to niby za co?
| Za niemanie OC :-)
Eeee to chyba nie tak , mozesz miec zarejestrowane auto ale OC to tylko


Niestety dokladnie tak. Musisz miec OC chocby auto nigdzie nie
jezdzilo.


poruszajac sie po drogach.Bo niby jak dojdziesz do tego kto ma a kto nie ma
OC.


Trywialnie prosto - wyslemy losowemu obywatelowi wezwanie do
zaplacenia 3200 [hm, chyba 2300 ], a jak przyniesie komplet polis to
go grzecznie przeprosimy :-)


Nijak-bo  nie masz obowiazku placenia OC zaraz po rejestracji w urzedzie.


Masz. OC poprzedniego wlasciciela konczy sie w dniu przerejestrowania
pojazdu [no chyba ze sie konczy wczesniej] i w tym dniu dniu musisz
dokonac ubezpieczenia.

Od dawna jest przewidziany centralny rejestr ubezpieczen, jak sie
kiedys zrealizuje to komputer wypluje liste dluznikow UFG
co miesiac.

J.





Temat: Kupno auta bez OC i badan tech.
Witam!


Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazuja, ze stane sie szczesliwym (mam
nadzieje) posiadaczem samochodu Suzuki Swift 1.0 `93, wplacilem juz
zaliczke. Samochod jest w dobrym stanie technicznym, jednak od ok 3
miesiecy
nie byl jezdzony, tylko stal na parkingu. Obecny jeszcze wlasciciel nie
przedluzyl sobie polisy OC, ktorej waznosc uplynela w sierpniu, a takze
nie
przedluzyl waznosci technicznej auta, ktora uplynela w lipcu br. W zwiazku
z
tym mam pytanie, czy ja moge miec z tego tytulu jakies trudnosci w
rejestracji, ubezpieczeniu lub przedluzeniem badan technicznych.
I poradzcie mi prosze w jakiej kolejnosci powinienem zalatwic wszystkie te
sprawy. Moim zdaniem najlepiej byloby zrobic najpierw badania techniczne
jeszcze przed zfinalizowaniem transakcji, tak, zeby w obecnym jeszcze
dowodzie rejestracyjnym byla pieczatka z badaniami technicznymi, a
nastepnie
przerejestrowal i ubezpieczyl auto, tylko mam watpliowsci, czy mozna
zbadac
technicznie pojazd w stacji kontorli, jesli nie ma on aktualnej polisy OC.


Są trzy możliwości:
1).
a). pojechać do Wydziału Komunikacji,
b). za "symboliczną" opłatą odebrać tablice próbne,
c). z tymi tablicami do autka,
d). autkiem na przegląd,
e). z przeglądu do UK i mozesz już autkiem jeździć
2. Auto na lawetę i na przegląd.
3). Metoda najszybsza - pojechać autem na przegląd, pod warunkiem, że nie
trafi się żadna kontrola po drodze, bo będziesz miał duuuże problemy.
Co do OC nie muszisz się martić, to właściciel ma obowiązek opłacić OC.





Temat: kupno opłaconego sprowadzonego auta


| Chyba, że teraz coś się zmieniło.

Nic się nie zmieniło. Opodatkowaniu akcyzą polega każda sprzedaż samochodu
do chwili jego pierwszej rejestracji na terytorium RP. Tzn., że póki co,
powinniście zapłacić akcyzę jeszcze od transakcji między tobą a handlarzem
i rozliczyć w niej tę wcześniej zapłaconą :).
UC ma 5 lat na jej wyegzekwowanie.


Co lepsze to nawet darowizna niezarejestrowanego samochodu a już opłaconego
podlega akcyzie, czyli jak by nie było jesli kupujesz samochod opłacony czy
nie opłacony to zawsze trzeba zapłacić akcyzę. Co gorsza, jeśli handlarz
kupuje od niemca samochód za 100 euro (formalnie) to on płaci akcyzę od
100e, natomiast jak ty kupujesz od niego samochód na umowe kupna-sprzedaży
za 10 000 zł to już płacisz akcyzę od 10 000 zł. Formlanie jest jednak tak,
że drugą akcyze powienien zapłacić handlarz, jeśli jednak jest on
nieściągalny (a przeważnie w takiej sytuacji jest) to obowiązek ten
przechodzi na aktualnego właściciela pojazdu.

Pozdrawia
DG





Temat: Przerejestrowanie auta. Jak to jest?


Zdecydowałem się już na zakup Hondy Civic Vgen. Muszę ją tylko
przerejestrować i wykupić OC. I teraz pojawia się pytanie. Jaki jest koszt
przerejestrowania takiego autka oraz gdzie najlepiej załatwić OC (nie mam
zniżek, same zwyżki) ?


co do kosztow najlepiej skontaktowac si ez wydzialem komunikacji, ale o ile
nie jest to pojazd sprowadzany to chyba koszt zamyka sie w okolo 200 zl.
Co do OC jesli tylko ono to AXA albo Link4, sa w sumie chyba najtansze i do
tego axa rozklada na raty.


Druga sprawa. Jeśli kupię od gościa takie auto, czy mam obowiązek czym
prędzej zgłosić to auto do rejestracji/OC czy może spokojnie stać u mnie pod
domem NIEUŻYWANE. Jak to jest?


Masz bodajze 14 dni na zgloszenie faktu zakupu do Wydzialu Komunikacji, a 30
do ubezpieczyciela jesli chesz zmieniac polise, bo mozesz zostac przy polisie
ktora mial sprzedjacy i tylko zaplacic roznice jaka zostanie naliczona.

Najwazniejsza sprawa jest US do ktorego musisz sie zglosic z podatkiem od umow
cywilno prawnych bodajze w ciagu 14 dni, jak nie to 100 zl kary.
Pozdrawiam
Marcin





Temat: dna program


Co myslicie o znakowaniu pojazdow, czy warto?
http://www.dnaprogram.pl/dnaauto/index.htm


To jest bardzo dobre rozwiązanie, niestety nieskuteczne tak długo jak nie
zostanie upowszechnione. Moim zdaniem sprawa wyglądałaby zupełnie inaczej
gdyby istniał obowiązek takiego znakowania przed pierwszą rejestracją -
powszechność obniżyłaby ceny. Oczywiście najkorzystniej byłoby gdyby
samochody były znakowane fabrycznie. Nie opłacałoby się ich wtedy kraść
nawet na części.
Pozdrawiam
Mirek





Temat: Karta pojazdu
Kupiłem (już parę miesięcy temu) samochód z kartą pojazdu. Czy jest
obowiązek wożenia tej karty razem z innymi dokumentami samochodu? Czy
jest ona potrzebna tylko przy rejestracji?




Temat: Samochód z zagranicy


Witam.
Samochód sprowadzony z zagranicy który jest wyrejestrowany bez opłat OC
AC gdyby zginał to co wtedy?? Jak zabezpieczają sie przed takimi
sytuacjami komisy lub innego rodzaju jednostki ktore sprowadzaja samochody.


Posluze sie przykladem:
Czy jezeli masz w portfelu na swoim zadzie 500 zl, i ten potrfel nie
jest ubezpieczony przed zaginieciem, to kto pokryje koszt zakupu nowego
portfela i jego zawatrosci w przyadku powiedzmy ogolnie jego utraty
(kradziezy,zguby)?


często widzę auta niezarejestrowane które stoją przy ulicy koło posesji
nie ogrodzone . Czy jest jaka możliwość np opłacenia jakiś składek
ubezpieczeniowych które by chroniły auto niezarejestrowane na wypadek
gdyby zostało skradzione aby odzyskać odszkodowanie.
Pozdarwiam


Firmy ubezpieczeniowe ubezpieczaja wszelkkiego rodzaju mienie fizyczne,
jak rowniez atrybuty tego muienia, ktore musza byc wyraznie sprecyzowane
w umowie (polisie) ubezpieczajacej stanowiace przedmioit ubezpieczenia.
Utrate przedmiotow, tudziez auta z posesji ubezpieczyciela w niektorych
przypadkach mozna podciagnac pod klauzule kradziezy mienia podczas
wlamania rabunkowego.
azwyczaj informacja odnosnie co mozna w takim wypadku podciagnac pod
wlamanie jest opisana w warunach umowy, albo na jej odwrocie w
generalnych informacjach w postaci bardzo drobnego druku,[fine print]
ktorego nikt nie czyta (potrzeba lupy aby go odczytac, oraz byc
prawnikiem aby ten belkot zrozumiec).
W tej sytuacji musialbys posiadac oddzielne ubezpieczenie (*nie
pojazdowe) od nieruchomosci z uwzglednieniem wlaman i kradziezy na z
gory okreslona wartosc od ktorej oczywiscie zalezy skladka ubezpieczeniowa.

Auta, ktore widujesz na nie ogrodzonych posesjach uznalbym ze z
pewnoscia sa ubezpieczone od kradziezy lub "przypadkowego" vandalizmu,
co jest w sumie znacznie tansze niz AC,  ktore obejmuje kosztowne
wypadki na drodze..
Nie wiem jak jest obecnie w Polsce, ale w wiekszosci krajow na swiecie
nie ma obowiazku rejestracji pojazdu aby uzyskac ubezpieczenie, lecz
jest na odwrot, na ogol jest wymagane ubezpieczenie aby uzyskac
odnowienie rejestracji na biezacy/nastepny rok.





Temat: Fundusz Gwarancyjny
Skoro miałeś ważne OC to pewnie, że napisz skargę (skoro pani poszła
sprawdzić, to nie miała podstaw, żeby naskarżyć na ciebie).
Tu jest o obowiązku okazania dowodu posiadania OC
http://www.motofakty.pl/artykul/z_oc_do_urzedu.html.
A tu o cenach : ) http://www.motofakty.pl/artykul/kary_za_brak_oc.html.

Pytałem kiedyś o to "mój" Wydział Komunikacji. Otrzymałem odpowiedź:

"Na podstawie art. 84. 1. ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124 z dnia 16 lipca 2003 r.
poz.1152 z późniejszymi zmianami) spełnienie obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1-3, podlega
kontroli wykonywanej przez organy do tego obowiązane lub uprawnione.
2. Do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:

        1)  są obowiązane:

a)    Policja,

b)    organy celne,

c)    Straż Graniczna,

d)    organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów,

e)    Inspekcja Transportu Drogowego;

      2)  są uprawnione:

a)  Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny,

b)  inne organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego.

oraz art. 87. 1. Jeżeli osoba kontrolowana nie okaże dokumentu
potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w
art. 4 pkt 1 i 2, lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, organ
przeprowadzający kontrolę zawiadamia o tym na piśmie Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia lub zakończenia
kontroli.
2. Jeżeli osoba kontrolowana nie okaże dokumentu potwierdzającego zawarcie
umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 3, lub dowodu
opłacenia składki za to ubezpieczenie, starosta zawiadamia o tym na piśmie
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce
położenia gospodarstwa rolnego w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia lub
zakończenia kontroli.

Z powyższego wynika, że w przypadku rejestracji pojazdu, organ rejestrujący
jest obowiązany  do przeprowadzenia kontroli i zażądać okazania dowodu
zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

W  przypadku braku takiego dokumentu nie będzie to jednak stanowić podstawy
prawnej do odmowy zarejestrowania pojazdu. Jednocześnie organ rejestrujący
pouczy właściciela pojazdu o dalszych konsekwencjach prawnych wynikających z
art.87 ww. ustawy."





Temat: Fundusz Gwarancyjny

Napiszę wyjątkowo na górze:
bardzo dobrze opisany problem,
WK pouczy, ale nie zwalnia to go
z obowiązku powiadomienia Funduszu Gwarancyjnego.

Pytałem kiedyś o to "mój" Wydział Komunikacji. Otrzymałem odpowiedź:

"Na podstawie art. 84. 1. ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124 z dnia 16 lipca 2003 r.
poz.1152 z późniejszymi zmianami) spełnienie obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 1-3, podlega
kontroli wykonywanej przez organy do tego obowiązane lub uprawnione.
2. Do przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy
ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:

        1)  są obowiązane:

a)    Policja,

b)    organy celne,

c)    Straż Graniczna,

d)    organy właściwe w sprawach rejestracji pojazdów,

e)    Inspekcja Transportu Drogowego;

      2)  są uprawnione:

a)  Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny,

b)  inne organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego.

oraz art. 87. 1. Jeżeli osoba kontrolowana nie okaże dokumentu
potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa
w
art. 4 pkt 1 i 2, lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, organ
przeprowadzający kontrolę zawiadamia o tym na piśmie Ubezpieczeniowy
Fundusz
Gwarancyjny w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia lub zakończenia
kontroli.
2. Jeżeli osoba kontrolowana nie okaże dokumentu potwierdzającego zawarcie
umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt 3, lub
dowodu
opłacenia składki za to ubezpieczenie, starosta zawiadamia o tym na piśmie
wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na miejsce
położenia gospodarstwa rolnego w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia
lub
zakończenia kontroli.

Z powyższego wynika, że w przypadku rejestracji pojazdu, organ
rejestrujący
jest obowiązany  do przeprowadzenia kontroli i zażądać okazania dowodu
zawarcia umowy ubezpieczenia OC.

W  przypadku braku takiego dokumentu nie będzie to jednak stanowić
podstawy
prawnej do odmowy zarejestrowania pojazdu. Jednocześnie organ rejestrujący
pouczy właściciela pojazdu o dalszych konsekwencjach prawnych wynikających
z
art.87 ww. ustawy."






Temat: kupno używanego auta- jakie formalności?
Witam!


| OC poprzedniego wlasciciela jest wazne 30 dni od daty zakupu, ale tu
Uwaga!
| nie dluzej niz do momentu przerejestrowania auta (tablice czasowe to tez
a czy przypadkiem również nie dłużej niż opiewa tamta polisa?


Oczywiscie, ze tak. Przepraszam, ale myslalem, ze to oczywiste, mimo to

max. 30 dni i dodac ww. przypadek.
Uscislajac, wklejam fragment stosownych przepisów:
------------------------------------------
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 grudnia 1992 r.
w  sprawie  ogólnych  warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej  posiadaczy  pojazdów  mechanicznych  za szkody powstałe w związku
z ruchem tych pojazdów.
(Dz. U. z dnia 21 grudnia 1992 r. z późn.zm.)

§ 8. 1. Posiadacz pojazdu obowiązany jest zawrzeć umowę ubezpieczenia OC
najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu.
2. W razie nabycia pojazdu mechanicznego już zarejestrowanego, na jego
nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z umowy ubezpieczenia
OC. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu po upływie 30 dni następujących
po dniu nabycia pojazdu przez nabywcę, nie później jednak niż:
1)z dniem zarejestrowania pojazdu na nabywcę,
2)z chwilą zawarcia przez nabywcę nowej umowy ubezpieczenia OC,
3)z końcem okresu na jaki umowa została zawarta.
3. Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany bezzwłocznie powiadomić
ubezpieczyciela o fakcie zbycia pojazdu, z podaniem danych osobowych nabywcy
pojazdu.
4. Zbywca i nabywca pojazdu mechanicznego ponoszą odpowiedzialność solidarną
wobec ubezpieczyciela za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej
ubezpieczycielowi za czas do końca miesiąca, w którym zawiadomi ono
ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu.
5.  Jeżeli posiadacz zbywający pojazd mechaniczny - wbrew obowiązkowi - nie
posiadał ubezpieczenia OC, nabywca pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę
ubezpieczenia OC w dniu nabycia pojazdu.
6.  Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z chwilą wyrejestrowania
pojazdu mechanicznego.
----------------------------------------

-





Temat: Ubezpieczenie po kupnie uzywnaego samochodu.


drodzy Panowie
wszystko jest jasne:
<ciach
przestaje dzialac. To wazne bo mozesz oczywiscie kupic ubezpieczenie przed
przerejestrowaniem auta na siebie i wtedy poprzednie wygasa takze z ta


chwila.

A ja dodam do wyjasnien Ilony jeszcze podstawe prawna:
Rozporzadzenie Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie ogólnych
warunków obowiazkowego ubezpieczenia odpowiedzialnosci cywilnej posiadaczy
pojazdów mechanicznych za szkody powstale w zwiazku z ruchem tych pojazdów.
I tamze:
§ 8.
1. Posiadacz pojazdu obowiazany jest zawrzec umowe ubezpieczenia OC
najpózniej w dniu rejestracji pojazdu.
2. W razie nabycia pojazdu mechanicznego juz zarejestrowanego, na jego
nabywce przechodza prawa i obowiazki zbywcy wynikajace z umowy ubezpieczenia
OC. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiazaniu po uplywie 30 dni nastepujacych
po dniu nabycia pojazdu przez nabywce, nie pózniej jednak niz:
1) z dniem zarejestrowania pojazdu na nabywce,
2) z chwila zawarcia przez nabywce nowej umowy ubezpieczenia OC,
3) z koncem okresu na jaki umowa zostala zawarta.
3. Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiazany bezzwlocznie powiadomic
ubezpieczyciela o fakcie zbycia pojazdu, z podaniem danych osobowych nabywcy
pojazdu.
4. Zbywca i nabywca pojazdu mechanicznego ponosza odpowiedzialnosc solidarna
wobec ubezpieczyciela za zaplate skladki ubezpieczeniowej naleznej
ubezpieczycielowi za czas do konca miesiaca, w którym zawiadomiono
ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu.
5. Jezeli posiadacz zbywajacy pojazd mechaniczny - wbrew obowiazkowi - nie
posiadal ubezpieczenia OC, nabywca pojazdu jest obowiazany zawrzec umowe
ubezpieczenia OC w dniu nabycia pojazdu.
6. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiazaniu z chwila wyrejestrowania pojazdu
mechanicznego.
======= Koniec cytatu

Zapraszam tez na moja strone, gdzie pod adresami:
http://www.riskmanagement.alpha.pl/HTML/ubezp/oc1.html
http://www.riskmanagement.alpha.pl/HTML/ubezp/oc2.html
sa dwa calkiem mam nadzieje zgrabne artykuliki o OC komunikacyjnym...

Pozdrowienia
Brodek
======================
Zobacz tez: http://www.riskmanagement.alpha.pl/
lub mirror: http://riskmanagement.koti.com.pl/





Temat: Pytanie dotyczące rejestracji pojazdu
Z tą umową nie jest totakie proste.
Dajmy taki przykład :
poprzedni właściciel to pan Piotr.Obecny to pan Rafał.A potencjalny nabywca to pan Krzyś.
I tak - na umowie jest napisane,że pan Piotr sprzedaje taki i taki pojazd panu Rafałowi.Na jakiej podstawie pan Krzyś zarejestruje ten pojazd?I jak pan Rafał spisze umowę z panem Krzysiem?Musiałby podrobić podpis pana Piotra.
Jedyne wyjście,to poprostu spisać umowę,że pan Rafał, sprzedaje pojazd,który jest jego własnością,panu Krzysiowi.I pan Krzyś na tej podstawie zarejestruje ten pojazd na siebie.Ale jest jeden problem - WK,rejestrując ten pojazd na pana Krzysia,wpisując dane tego pojazdu do ewidencji,zobaczy,że ten pojazd nie był zarejestrowany na pana Rafała,tylko jest albo nadal zarejestrowany na pana Piotra,albo nie jest zarejestrowany na nikogo i nie jest wyrejestrowany.Pan Krzyś może wówczas pokazać ksero umowy między panem Piotrem a panem Rafałem i będzie ok.Ale WK może zacząc ścigać pana Rafała,że nie dopełnił swojego obowiązku i nie zarejestrował pojazdu w ciągu 30 dni lub go nie zezłomował i nie wyrejestrował.I zaczynają się wówczas problemy.
Jedynym wyjściem,żeby było wszystko zgodne z prawem i zeby nie ryzykować ścigania przez wydział prawny,to pan Rafał musi zarejestrować pojazd na siebie,następnie zmienić dane w ubezpieczeniu OC(a jest to potrzebne po to,żeby pan Krzyś mógł ewentualnie korzystać z ubezpieczenia pana Rafała,gdyż ma takie prawo) i dopiero sprzedać pojazd panu Krzysiowi.Jedynym mankamentem jest to,że pan Rafał będzie musiał ponieść koszty rejestracji.
A tak na marginesie,to dziwię się panu Rafałowi,że jeździ(jeżeli jeździ) tym pojazdem po drogach.Gdyby zatrzymała go policja,to też ma kłopoty,ponieważ dowód jest na pana Piotra,a ubezieczenie na pana Rafała(jest ciekawe,jak pan Rafał ubezpieczył ten pojazd,skoro podstawą do ubezpieczenia jest dowód rejestracyjny,wg którego ZU spisuje aneks ze zmienionymi danymi(dane osobowe,zmieniony nr rejestracyjny).I tu zaczną się schody,gdyż policja zacznie pytać jak to jest.I pan Rafał musi powiedzieć,że pojazd jest jego,ale go nie zarejestrował,dlatego są różne dane.I kłopot...



Temat: Abmeldebescheinigung de>pl


| Witam po tygodniu wytezonej pracy i niemal odwyku od komputera
| i Internetu ;-)

| 2. Po grzyba w polskim urzędzie gminnym zaświadczenie o odmeldowaniu
| samochodu z Bochum? Nie wystarczy umowa kupna?
| Nie wystarczy. Powiem wiecej - w zaleznosci od Urzedu Gminy trzeba
| przedstawic tlumaczenie _calego_ Briefu lub tylko wybranych stron. Czasem
| potrzebne jest nawet potwierdzenie od sprzedawcy, ze faktycznie ten
| samochod zostal sprzedany (wyobraz sobie zdziwienie i przerazenie
| nabywcy, ktory dowiaduje sie, ze jeszcze musi dostac z jakiegos komisu w
| Niemczech potwierdzenie, ze dana umowa faktycznie zostala zawarta). A to
| Polska wlasnie...

To nie Polska a Unia i Niemcy.
Ostateczne wyrejestrowanie jest bardzo wazne, gdyz eliminuje samochody
dwu-krajowe.
tzn. po sprzedazy do Polski, samochod ma nadal wazny Brief, wazne
niemieckie tablice rejestracyjne
i wazna polska karte pojazdu/dowod rejestracyjny i wazne polskie tablice
rejestracyjne.

W Niemczech samochod czasowo wyrejestrowany staje sie ostatecznie
wyrejestrowanym dopiero po 18 miesiacach.

Zatem do niemieckie przepisy reguluja wyrejestrowanie samochodu jako
obowiazek sprzedajacego samochod.
I to obowiazek ostatecznego wyrejestrowania, a nie tymczasowego.


a co ma piernik do kombajnu?

Jak w Niemczech sprzedaję samochód, to go nie wyrejstrowywuję, tylko
sprzedaję. Przekazuję jednocześnie papiery pojazdu nowemu właścicielowi i
podaję jednocześnie do urzędu rejestracji pojazdów oraz ubezpieczenia
informację, o tej zmianie. Na to masz odpowiednie formularze które to
możesz kupić gotowe i wiesz, co masz załatwić. Co się na granicy załatwia,
to nie wiem. W każdym razie, jak sprzedajesz za granicę, to odmeldowywujesz
pojazd i meldujesz na tablice celne (meldowanie czasowe). Musisz dostać
jakiś stempel na granicy, że samochód został oficjalnie wywieziony i masz
spokój. Ten stempel graniczny jest ważny i to nie jest wcale takie głupie.
To samo obowiązek wyrejstrowywania pojazdów. Nie chcecie chyba
samochodowych zwłok w słubickich, wolińskich i jakich tam jeszcze lasach.
Złomowanie kosztuje tu od 50 do 500EUR, więc bory ciągną.

Tylko co to wszystko interesuje polski urząd gminny? Pojazd został
wwieziony, kontrola celna była -papiery w porządku (być powinny).
Umowa kupna-sprzedaży jest -właściciel znany. Papiery pojazdu są,
sprawdzenie kodu pojazdu z homologacją w Polsce -samochód zostaje
odpowiednio sklasyfikowany podatkowo, wydane polskie papiery, rejestracja i
gotowe.

Waldek
PS
wiem, że powyższe to z kraju zwanego Utopia.  





Temat: UC - kara


Wczoraj bylem w UC.
Autko przywiozłem w niedziele, a urzędnik mówi, że będzie kara bo kupiłem
3
tygodnie temu.
Wiecie coś na ten temat ?
Zdębiałem.


Wygooglalem dla  Ciebie :) , ale chyba nie jestes niepelnosprawny :)  ?

w :
USTAWIE z dnia 23 stycznia 2004 r.o podatku akcyzowym
(Dz. U. Nr 29, poz. 257)

mamy co następuje (cytuję tylko interesujące fragmenty):

Art. 76. 1. Podatnicy dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów
akcyzowych niezharmonizowanych są obowiązani po dokonaniu przywozu na
terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika
urzędu celnego i dokonać zapłaty akcyzy w terminie 5 dni, licząc od dnia
powstania obowiązku podatkowego.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, obowiązek podatkowy powstaje z dniem
dokonania przywozu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, nie później
jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia dokonania nabycia.

ale dalej mamy coś takiego:

Art. 80. 1. Akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na
terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

3. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:

3) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa
rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z
chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu
drogowym.

ale z kolei w następnym "ustępie" mamy:

Art. 81. 1. Podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów
osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o
ruchu drogowym, są obowiązane:

1) po przywozie na terytorium kraju złożyć deklarację uproszczoną do
właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia
nabycia wewnątrzwspólnotowego;

2) dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu
w kraju.

-----------------------------------------------------------------

Zatem IMHO total burdel i bajzel - bo skoro obowiązek zgłoszenia deklaracji
uproszczonej oraz zapłaty akcyzy następuje w momencie powstania obowiązku
podatkowego, a tenże wg. Art 30, ustęp 3, punkt 3 - powstaje "z chwilą
nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później
jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju"

ale z kolei Art. 81 neguje fakt powstania "obowiązku podatkowego" i nakazuje
złożenie deklaracji w terminie 5-ciu dni licząc od dnia nabycia
wewnątrzwspólnotowego, a jedynie łaskawie pozwala zapłacić w terminie
rejestracji samochodu....





Temat: Rejestracja sprowadzonego auta a oc
bardzo ciekawe!!!

Czyli wygląda na to, że sprzedawcy polis OC nie znają obowiązujących przepisów??!

Ponieważ ostatni post żywo mnie zaciekawił, poszperałem trochę na stronach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i o to co znalazłem:

Art. 29. 1. Posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych:
1) NAJPÓŹNIEJ W DNIU REJESTRACJI pojazdu mechanicznego, z wyjątkiem pojazdów historycznych;

(Dz.U.03.124.1152 USTAWA z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
(Dz. U. z dnia 16 lipca 2003 r.)

Nie zajmuję się ubezpieczeniami ale każdemu z moich klientów mówię, że najpóźniej w dniu rejestracji musi ubezpieczyć pojazd.
Dzięki temu wątkowi, moja wiedza się tylko ugruntowała.

ustawa jest do ściągnięcia w całości na:
http://www.ufg.pl/index.p...owych-ufg-i-pbu

a do tego można jeszcze obejrzeć i wydrukować sobie 3 broszurki mówiące o obowiązkach, karach .... dotyczących obowiązkowego OC
http://www.ufg.pl/index.p...le=pliki&kuid=4

Myślę, że każdy decyduje o sobie. Jest wiele obowiązków, których nie spełniamy.

Jedne z nich nie mają żadnych konsekwencji, inne mają finansowe jak ten z OC (kara do 500 euro, czy też dożywotnia renta jeśli przypadkiem pokrzywdzimy kogoś swoim pojazdem bez ważnego OC)

Bywa też tak, że żaden organ kontrolny nas nie skontroluje i nam się uda. Ale co będzie jeżeli będziemy mieć pecha? Ile zaoszczędzisz na zapłaceniu OC później? Pomyśl czy oszczędność może zrekompensować straty związane z konsekwencjami braku ważnej polisy OC.

pozdrawiam

Dariusz Sawicki



Temat: Auto tylko na 2 tygodnie, jak ominąć papiery? PILNE :!:
Witam serdecznie i prosze o mala porade "prawną"

(przedstawiona sytuacja jest czysto hipotetyczna)

Potrzebuje samochod na dokladnie 12 dni. Taniej bedzie mi kupic cos do 1000zł niz wynajmowac/pozyczac.
Chce nabyc cos co bedzie mialo OC i przeglad na przyanjmniej nastepne 2 tygodnie bo chce tym legalnie jezdzic. I przez te 12 dni bedzie to legalne bo najkrotszy termin to 14 dni na podatek.
Po tym czasie skonczy sie legalnosc i pojazd zostanie porzucony lub oddany komus za darmo. Zadnych papierow nie bede nigdzie nosil ani nic nie bede rejestrowal. I teraz czy dobrze rozumuje:
- obowiazek rejestracji to martwy obowiazek - nie martwie sie nim
- OC nie przejdzie na mnie i nie bedzie mi rosl dlug bo niby jak firma ubezpieczeniowa sie dowie, ze to wlasnie ja jestem teraz wlascicielem jesli nie zarejestruje pojazdu?
- o niezaplacony podatek nikt sie nie upomni poniewaz pojazd nie zostanie zarejestrowany wiec nie zostanie wyslana kopia umowy z data sprzedazy do US.
- brak przegladu kiedy nie bede juz autem jezdzil tez nie bedzie mial znaczenia.

Obawiam sie o OC.
Sprzedajacy zaniesie swoja kopie umowy do wydzialu komunikacji w celu wyrejestrowania sprzedaego pojazdu - czy kopie tej umowy zawedruja do firmy ubezpieczeniowej, ewentualnie rowniez US?

Jesli tak to czy istnieje jakas sprytna metoda na ominiecie tego? Slyszalem o metodzie na zula - daje sie gosciowi spod sklepu flaszke i on kupuje auto na siebie a potem i tak nic mu nie zrobia bo od takiego menela i tak nikt nic nie wyciagnie. Nie podoba mi sie jednak pomysl wchodzenia w spolke ze wspomnianym zulem.
Czy moge poprostu podsunac sprzedajacemu napisana wczesniej umowe z nieprawdziwymi danymi? Wtedy jednek moge miec problem podczas ewentualnej kontroli drogowej poniewaz zapewne bede musial pokazac umowe? Czy starczy, ze pokaze wazne papiery i nie beda mnie pytac dlaczego ja jade a nie wlasciciel?

Albo jak mozna to poprostu zalatwic legalnie?

W skrocie chce sie poruszac zupelnie legalnie kupionym pojazdem z waznymi papierami przez 2 tyg a potem nie martwic sie o papierkowa robote i nie miec z tego powodu prolemow. Sa jakies sztuczki?

Auto chcialem kupic w poniedzialek wiec prosilbym o szybka rade, ewentualnie czy menel ucieszy sie z 0,7 wyborowej?



Temat: Polisa OC


| Dokładnie w dniu przerejestrowania.
A jeszcze dokładniej - nie możesz przejechać ani 1 cm na nowym dow. rej. bez
zapłaconego OC.


Na podstawie jakich przepisów tak twierdzisz.
Skoro nie mogę ubezpieczyć  bez nowych numerów rejestracyjnych, to
jasne, że pojadę na polisie sprzedawcy.
Stara umowa w dniu przerejestrowania obowiązuje.
Z dniem zarejestrowania nalezy zawrzeć nową umowę.

Znalazłem:
Dz.U.92.96.475- tekst; Dz.U.92.96.475; 1994-01-08
        zm.:Dz.U.93.129.603; 1995-01-01
        zm.:Dz.U.94.94.455
        zm.:Dz.U.94.134.700

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW

z dnia 9 grudnia 1992

........................
§ 8. 1. (7) Posiadacz pojazdu obowiązany jest zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu.

2. (8) W razie nabycia pojazdu mechanicznego już zarejestrowanego, na jego nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z umowy ubezpieczenia OC. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu po upływie 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu przez nabywcę, nie później jednak niż:

1)z dniem zarejestrowania pojazdu na nabywcę,

2)z chwilą zawarcia przez nabywcę nowej umowy ubezpieczenia OC,

3)z końcem okresu na jaki umowa została zawarta.

.....................

Mam nadzieję, że Twoja interpretacja
nie była spowodowana
faktem prowadzenia dzialalnosci ubezpieczeniowej
na terenie Wydzialu Komunikacji :-))

   BAH

PS.
   dokladniej, to można kupić samochód bez polisy
(albo z konczącą się polisą i wtedy trzeba się spieszyć)

http://www.pzu.pl/pzusa/przewodnik/faq.html   pkt 12





Temat: Przerejstrowanie a sprzedaż???
No dobra. Czyli w moim przypadku Bank zglasza staroscie ze zdejmuje cesje z
samochodu
na rzecz bylego kredytobiorcy?



| dokladnie to zawiadomić starostę w ciągu 30 dni o nabyciu pojazdu
| zarejestrowanego - bo zapisu "zarejestrować w ciągu 30 dni" nie
| widziałem - jak znasz taki to daj namiary;

"nabywca obowiązany jest pod rygorem kary administracyjnej zarejestrować
pojazd w ciągu 15 dni po zakupie (podstawa prawna blebleblecośtam, nie mam
papierów ze sobą a szukać po necie nie mam czasu) - biorąc pod uwagę
obowiązek nawet "poinformowania starosty" (bo starosta zdaje się po tym
"poinformowaniu" wykreśla nazwisko posiadacza ze "swojej" kopii dowodu
rejestracyjnego (upraszczam)) w ciągu 30 dni, dalej twierdzę, że nie można
legalnie jeździć nabytym samochodem po upływie 30 dnia od daty zakupu.

| ale zarejestrowany jest - pojazd - bo rejestracja przecież jemu "służy"

IMHO warunkiem koniecznym skutecznego zarejestrowania jest zgodność danych
posiadacza i pojazdu w dowodzie rejestracyjnym wyłączając 15 dni terminu
na
przerejestrowanie... Wszelkie odstępstwa od terminu i danych niweczą
legalność zarejestrowania.
Zresztą - proponuję eksperyment: jeśli sprzedaż samochodu została
"zgłoszona
staroście" i zakładając, że tenże starosta dokonał odpowiedniej korekty w
dokumentach ( np.: "Opel Astra 1999 czerwony, numery silnika takieśmakie,
nadwozia takieowakie, wykreśla się Jana Kowalskiego jako właściciela"), to
gliniarz zatrzymujący takie auto i sprawdzający je przez radio dowie się,
że
Jan Kowalski z dowodu rejestracyjnego _nie jest_ właścicielem. I co zrobi?

--
** Dziś od rana: Jennifer Lopez - "Play" **

Wojtek (chwilowo brunetkowozem, więc muzykę inaczej dobieram)






Temat: Czy muszę przerejestrować na polskie numery....


"3. Obowiazek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:
3) w przypadku nabycia wewnatrzwspólnotowego - z chwila nabycia prawa
rozporzadzania samochodem osobowym jak wlasciciel, nie pózniej jednak
niz z chwila jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z
przepisami o ruchu drogowym.

Art. 81. 1. Podmioty dokonujace nabycia wewnatrzwspólnotowego
samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie
z przepisami o ruchu drogowym, sa obowiazane:

1) po przywozie na terytorium kraju zlozyc deklaracje uproszczona do
wlasciwego naczelnika urzedu celnego w terminie 5 dni, liczac od dnia
nabycia wewnatrzwspólnotowego;

2) dokonac zaplaty akcyzy nie pózniej niz z chwila rejestracji tego
pojazdu w kraju."


Z tymi Niemcami to była sytuacja czysto hipotetyczna. Mnie interesuje
przypadek, jak w pierwszym poście (jestem zameldowany w Szwecji). Czyli IMO
akcyzy chyba płacić nie muszę (w końcu auto nie zmienia kraju użytkowania,
nie zmienia także rodzaju tablic-dalej pozostają szwedzkie).


Aaa - spodziewam sie klopotow jak bedziesz auto kiedys do kraju
sprowadzal. Bo co pokazesz - umowe zakupu sprzed 5 lat i wysoka cena ?


Hmm..wszystko odbyło się zgodnie z prawem, więc dlaczego miałyby powstać
jakies kłopoty? Powstaje tylko pytanie czy to mi się bedzie opłacało-bo
chyba raczej nie. UC zażyczy sobie wszystkich zaległych opłat z akcyzą
włącznie co czyni taką transakcję raczej mało opłacalną...


P.S. Jesli tam przebywasz dluzej to pewnie i tak mialbys obowiazek
zarejestrowac auto w Szwecji ..


Auto będzie zarejestrowane zaraz po zakupie. O ile w ogóle trzeba bedzie
zmieniać tablice, tego jeszcze nie wiem. Zmieni się tylko własciciel
auta-numery najprawdopodobniej zostana takie same.


| PS: Co z ubezpieczeniem? Czy krajowe TU nie będa miały nic przeciwko?

Raczej beda mialy. No i Szwedzi moga miec jakies zastrzezenia czemu
auto nie ma szwedzkiej polisy.


To też dotyczyło sytuacji ze sprowadzanie auta do Polski, a to własciwie był
tylko temat 'uboczny'. Normalnie auto bedzie ubezpieczone w szwedzkich TU
więc problemu nie bedzie.





Temat: sprowadzenie auta z Niemiec.


Jakie są obecnie koszty sprowadzenia auta z Niemiec, jakie formalności i
gdzie trzeba załatwić itp...
Prosiłbym o wszystkie szczegóły wyłozone łopatologicznie :).

Z góry dziękuję za pomoc.


Po kolei:

1. Jazda do Niemiec (za autokar dałem 220 PLN)
2. Jazda kupionym autem do kraju (paliwo za 1000km): ok. 300 PLN

Powyższe wydatki mozesz modyfikowac jak Tobie pasuje (jechac lawetą,
leciec samolotem itd - zalezne generalnie od Ciebie samego), dalej:

3. 142 EU (euro) to otrzymanie blach przekazowych w niemieckim wydziale
komunikacji wraz z ubezpieczeniem na 2 tygodnie czyli z pozwoleniem na
jazdę. Oplata sporo tansza (pewnie ze 80 EU mniej jesli nie kupisz
ubezpieczenia czyli w wariancie gdy auto bedziesz wiózł na przyczepie)

Kolejne opłaty są juz w kraju:

4. Badania techniczne 160 PLN

5. Tłumaczenie przysięgłe dokumentów: ja dałem duzo bo mi sie spieszylo
(350 PLN) jak poszukasz to smialo znajdziesz za 200-250 PLN. (Jesli
jestes z W-wy to podam Tobie nawet namiary na taniego tlumacza -
znalazlem po fakcie...)

6. Akcyza (w zaleznosci od wieku auta) - ja placilem 60% kwoty z umowy
KS. Ile dokladnie %, dowiesz sie tu: http://www.icwarszawa.internetdsl.pl/

7. Podatek VAT (stala oplata 150 PLN)

Rejestracja pojazdu w polskim wydziale komunikacji:

8. Oplata recyklingowa 500 PLN
9. Rejestracja (wydanie ksiazki pojazdu) 700 PLN

10. Polskie ubezpieczenie OC lub pakiet razem z AC i gotowe.

Łącznie 7-10 dni biegania po urzędach.

Czulem sie w obowiązku obywatelskim opisania tego wszystkiego (sam
przecierałem sobie ścieżkę)  byś sprowadził sobie dobre używane auto z
Niemiec a nie kupował nowego Daewoo u nas ale z drugiej strony żałuje ze
to zrobiłem bo przypomniałem sobie o wszystkim a szlag mnie trafia, ile
tej rodzimej mafii kasy zostawiłem na te wszystkie opłaty...

W każdym razie, warto było – nie żałuję ani trochę, że jeżdżę
sprowadzanym autem. Sprowadzisz sam – tylko wtedy masz pewność że szafa
nie była kręcona ze 150 tyś km. Ci nasi importerzy to się nadają... -
dokładnie 100% badanych przeze mnie przypadków miała cofane liczniki.
Auta miały oczywiście książki serwisowe świadczące o dużo niższym
przebiegu - nie wiem skąd oni je biorą ale wiem, ze fabrykują je sami gnoje.

Powodzenia!

Pozdrawiam,
Jacek





Temat: Czy muszę przerejestrować na polskie numery....


To co piszesz wydaje sie logiczne, jednak w związku z tym chciałbym rozważyc
hipotetyczną sytuację: domyslam się, że w innych krajach na podobnych
zasadach także zarejestrują Tobie samochód, np. kupujesz auto od Niemca i
rejestrujesz go własnie tam, bez posiadania zameldowania w Niemczech (ps.
przykład z wakacjami). Autko jeździ sobie oczywiście w Polsce na niemieckich
tablicach (Ty jesteś jego włascicielem, więc nie ma ograniczeń). Gra może i
niewarta swieczki przy wynalazkach za 500 euro, ale jak ktoś kupuje autko za
np. 100kzł to oszczędności na niezapłaceniu akcyzy i innych bzdur będa już
na tyle duże, że zrekompensują coroczne wyjazdy na przegląd do sąsiadów zza
zachodniej granicy. No więc w czym tkwi problem?


W tym ze
"3. Obowiazek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje:
3) w przypadku nabycia wewnatrzwspólnotowego - z chwila nabycia prawa
rozporzadzania samochodem osobowym jak wlasciciel, nie pózniej jednak
niz z chwila jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z
przepisami o ruchu drogowym.

Art. 81. 1. Podmioty dokonujace nabycia wewnatrzwspólnotowego
samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie
z przepisami o ruchu drogowym, sa obowiazane:

1) po przywozie na terytorium kraju zlozyc deklaracje uproszczona do
wlasciwego naczelnika urzedu celnego w terminie 5 dni, liczac od dnia
nabycia wewnatrzwspólnotowego;

2) dokonac zaplaty akcyzy nie pózniej niz z chwila rejestracji tego
pojazdu w kraju."

I badz tu podatniku madry :-)
IMHO - jesli urzad sie o tym nie dowie to akcyzy mozesz nie placic,
a w razie wpadki urzedowi wmawiac ze dopiero auto przywiozles.
UC ma niewielkie szanse wykrycia sprawy .. chociaz .. SG zdaje sie
notuje kto jakim samochodem wjezdza i wyjezdza ..

Aaa - spodziewam sie klopotow jak bedziesz auto kiedys do kraju
sprowadzal. Bo co pokazesz - umowe zakupu sprzed 5 lat i wysoka cena ?
Znajdziesz jakiegos Szweda, ktory auto kupi i sprzeda Ci za 100 euro
.. ale czy w ichnim briefie nie ma przypadkiem wszystkich poprzednich
wlascicieli ?

P.S. Jesli tam przebywasz dluzej to pewnie i tak mialbys obowiazek
zarejestrowac auto w Szwecji ..


PS: Co z ubezpieczeniem? Czy krajowe TU nie będa miały nic przeciwko?


Raczej beda mialy. No i Szwedzi moga miec jakies zastrzezenia czemu
auto nie ma szwedzkiej polisy.

J.





Temat: Zmiana adresu zameldowania a koniecznosc przerejestrowania i zmiany ubezpieczenia pojazdu


Teoretycznie. Termin wynika z przepisów o ewidenchji ludnośic o dowodach
osobistych, gdzie stoi że dokumenty musisz zaktualizowac w ciągu 30 dni. W
praktyce możesz to sobie darować - i nie pokazywać gliniarzowi dowodu
osobistego (nie ma powodów aby to robić, bo nie ma obowiązku go nosić)

Tylke ze problemem jest ubezpieczenie...


No wlasnie.... ubezpieczenie!


Nie ma potrzeby dopłacania. Dotychczasowe ubezpieczenie kontynuuje się na
starych warunkach, tylko wpisują na polisie nowy adres i ew nr rej. Tyle
że
... jak nie zgłosisz, a dojdzie do szkody, ubezpieczalnie szukają każdego
pretekstu aby nie wypłacić odszkodowania - i tu mogą próbować go znaleźć,
a
więc może być kłopot


Tego sie wlasnie boje.

Czyli jaka powinna byc kolejnsc dzialania?
Czy taka?

1. zmieniam zameldowanie (swoje),
2. w ciagu 30 dni zmieniam rejestracje pojazdu
3. zglaszam ubezpieczycielowi obie ww. zmiany,
    a on aktualizuje mi polise?

Pytanie:
- co w okresie miedzy czynnością 2 a 3? Nie zalatwie tego
    w 1 dzien ze wzgledu na dystans. Czy wtedy mam ubezpieczone auto?


Natomiast jak skończy Ci się to ubezpieczenie (czyli w maju 2003) to jest
tak: OC jest ważne dokąd go nie wypowiesz, albo nie sprzedasz auta.


Nie rozumiem? Jak to wazne, skoro mija okres za ktory zaplacilem (rok) ?


A więc
stara ubezpieczalnia, czy chce czy nie, musi je kontynuować


To po co ludzie placa za OC na kolejny rok? Cos tu nie gra.


- nie wiem jak u
innych, ale w PZU jest to na starych warunkach - czyli korzystnie (uwaga -
mogą Ci podsuwać pismo o wypowiedzeniu, ale nie podpisuj go!).


Tzn. ze moge / musze jechac do "starego" miasta i tam probowac
ubezpieczac na starych warunkach?


 Gorzej z
AC - tu obowiązku kontynuacji nie ma i w praktyce tego nie robią. Piszę "w
praktyce" bo 2 lata temu za zgodą dyrektora oddziału można było - i ja raz
na tym skorzystałem.


Ale nie bardzo rozumiem z czego skorzystales.


Gorzej jak masz pakiet - tego rozdzielać na AC i OC zazwyczaj się nie
opłaca, więc pewnie stawka warszawska...


Owszem, teraz mam pakiet.

Dzieki,

Latet





Temat: Zmiana adresu zameldowania a koniecznosc przerejestrowania i zmiany ubezpieczenia pojazdu
(...)


Czyli jaka powinna byc kolejnsc dzialania?
Czy taka?

1. zmieniam zameldowanie (swoje),
2. w ciagu 30 dni zmieniam rejestracje pojazdu
3. zglaszam ubezpieczycielowi obie ww. zmiany,
    a on aktualizuje mi polise?

Pytanie:
- co w okresie miedzy czynnością 2 a 3? Nie zalatwie tego
    w 1 dzien ze wzgledu na dystans. Czy wtedy mam ubezpieczone auto?


Jedziesz ostrożnie do starego miejsca zamieszkania (coby cię policja nie
zatrzymała). Auto masz ubezpieczone tyle ze jak na polisie są inne dane, to
możesz mieć problem aby to w razie kontroli wytłumaczyć miśkowi.


| Natomiast jak skończy Ci się to ubezpieczenie (czyli w maju 2003) to
jest
| tak: OC jest ważne dokąd go nie wypowiesz, albo nie sprzedasz auta.

Nie rozumiem? Jak to wazne, skoro mija okres za ktory zaplacilem (rok) ?


OC jest ważne do momentu jego wypowiedzenia albo sprzedaży auta (wygasa też
jeśli zalegniesz ze składką ponad rok). Natomiast co roku musisz płacić
składki za kolejny rok. Niezapłacenie tej składki bez wcześniejszego
wypowiedzenia umowy skutkuje jej wyegzekwowaniem przez ubezpieczalnię przez
komornika + koniecnzością zapłacenia coś koło 3000 zł kary na specjalny
fundusz. Sporor ludzi się na tym przejechało, zmieniając ubezpieczyciela
(tzn zawierając umowę z nowym  i nie wypowiadając umowy w starej firmie) -
musieli płacić podwójnie.


| A więc
| stara ubezpieczalnia, czy chce czy nie, musi je kontynuować

To po co ludzie placa za OC na kolejny rok? Cos tu nie gra.


Patrz wyżej


| - nie wiem jak u
| innych, ale w PZU jest to na starych warunkach - czyli korzystnie
(uwaga -
| mogą Ci podsuwać pismo o wypowiedzeniu, ale nie podpisuj go!).

Tzn. ze moge / musze jechac do "starego" miasta i tam probowac
ubezpieczac na starych warunkach?


OC - możesz, za AC - zależy od woli dyrektora oddziału


|  Gorzej z
| AC - tu obowiązku kontynuacji nie ma i w praktyce tego nie robią. Piszę
"w
| praktyce" bo 2 lata temu za zgodą dyrektora oddziału można było - i ja
raz
| na tym skorzystałem.

Ale nie bardzo rozumiem z czego skorzystales.


Ano z tego że przemeldowałem siędop W-wy, ale do momenty sprzedaży auta
(czyli jeszcze 3 lata) OC płaciłem wg starej stawki, w PZU w poprzednim
miejscu zamieszkania (jako kontynuację). A raz udało mi siew ten sposób
zapłacić i AC





Temat: Poseł Sebastian Florek


Nie wiesz czasem, czego dotyczyły?


  Zgłosił 14 interpelacji.

NR      TYTUŁ
1937    Interpelacja w sprawie dofinansowania ze środków pomocowych SAPARD
uruchomienia produkcji energii ze źródeł odnawialnych
2114    Interpelacja w sprawie przepisów dotyczących podatku od towarów i
usług oraz podatku akcyzowego w związku z wprowadzeniem akcyzy na
energię elektryczną
2923    Interpelacja w sprawie możliwości wykorzystania biomasy leśnej w
energetyce
4328    Interpelacja w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w
stosunku do osób, które płacą podatek od emerytur krajowych i
wypracowanych emerytur za granicą Polski
5685    Interpelacja w sprawie uruchomienia systemu opłat za korzystanie z
autostrady A-4 na odcinku Katowice - Wrocław
5872    Interpelacja w sprawie praktyk stosowanych przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych w przypadkach zatrudniania kobiet w ciąży
5901    Interpelacja w sprawie rejestracji pojazdów w wydziałach
komunikacji urzędów miast
6218    Interpelacja w sprawie przekazywania zadań zleconych i
nieruchomości jednostkom samorządu terytorialnego
6615    Interpelacja w sprawie trudności urzędów gmin z podziałem działek
gruntowych
7669    Interpelacja w sprawie wprowadzenia obowiązku posiadania koncesji
na odnawialne źródła energii elektrycznej
7689    Interpelacja w sprawie wprowadzenia procedur prawnych
umożliwiających wykorzystanie płatności bezpośrednich kwot mlecznych i
kwot buraczanych jako zabezpieczenia zobowiązań wobec Agencji
Nieruchomości Rolnych i banków
8203    Interpelacja w sprawie zakupu przez PKN Orlen metanolu w Rosji
8503    Interpelacja w sprawie ulgi akcyzowej na biokomponenty polskiej
produkcji
9120    Interpelacja w sprawie planowanej budowy zakładu przemysłu
tartacznego i podpisania umów sprzedaży drewna z limitów krajowych

Wygłosił 30 wypowiedzi.
Nie zgłosił żadnych zapytań.
Zgłosił 2 pytania.





Temat: ZAKUP MOTOROWERU


******
| | mozesz namowic do wykroczenia "pierwszego" i spisać z nim umowę.

| To jest akurat przestępstwo sfałszowania dokumentu.
******

| Ale on nie mógł zakupić tego motoroweru od osoby, która nie jest jego
| właścicielem, więc nie może opłacić od tej umowy opłaty skarbowej. Z
tych

zaplacila, kupila wiec jest.

| 1. Idziesz do pierwszego właściciela (tego, na którego jest dowód
| rejestracyjny) i spisujesz z nim umowę. Może pójdzie na to, choć wątpię,
bo

przed chwila (***) uznales to za przestepstwo :))

| ja bym na jego miejscu nie poszedł.

caly czas zgadzam sie, ze to "niezgodne z przepisami", tyle ze
"wlasciciel" (ten na ktorego opiewa DR) nie moze _legalnie_ powtornie
sprzedac motoroweru, ktory uprzednio sprzedal "drugiemu"

| 2. Uzyskujesz komplet umów kupna-sprzedaży na odcinku 1 do 2, 2 do 3 no
i
| oczywiście Twoją umowę. Wówczas Ty rejestrujesz pojazd a pozostali niech
się
| tłumaczą, dla czego niedopełniali obowiązku rejestracji, opłaty
skarbowej
| itd.

to jest legalne wyjscie, tyle ze nierealne...


a mi się wydaje, że umowa sprzedaży motoroweru nie musi być pisemna i
sprzedaż dokonana między 2 i 3 są skuteczne. Chyba, że są specjalne przepisy
dot motorowerów - jeżeli tak może by mi je ktoś wskazał. Nie uważam więc za
konieczne bieganie po ludziach z korupcyjnymi propozycjami. Podatku od
czynności cywilnoprawnych płacić nie trzeba, bo wartość motoroweru nie
przekracza 1000 zł. Inny podatek chyba nie wchodzi w grę?

burenezo





Temat: Oplaty za sprowadzany z Niemiec samochod
Od 1 maja 2004 roku używane samochody osobowe sprowadzane do Polski z krajów Unii nie podlegają odprawie celnej:
- opłaca się tylko akcyzę - nie występuje podatek Vat
- nie trzeba przedstawiać homologacji Euro 2 (nie ma ograniczeń co do wieku pojazdu)
- nie są potrzebne deklaracje o unijnych preferencjach lub druki Euro 1
- nie ma żadnych ograniczeń przy sprowadzaniu samochodów powypadkowych
Uwaga: powyższe zasady dotyczą wszystkich samochodów sprowadzonych i kiedykolwiek zarejestrowanych w jednym z 25 krajów Unii, a więc także wyprodukowanych w USA, Japonii lub Korei.

AKCYZA
Nadal obowiązują kroczące stawki akcyzy.
1) W przypadku pojazdów z silnikami o pojemności do 2000 ccm wynosi 3,1% (roczniki 2005 i 2004), a za kolejne lata wzrasta odpowiednio do 15,1%, 27.1%, 39,1%, 51,1%, 63,1%, aż do maksymalnego poziomu 65% za rocznik 1998 i starsze.
2) W przypadku pojazdów z silnikami o pojemności ponad 2000 cm akcyza wynosi 13.6% (roczniki 2005 i 2004), a za kolejne lata wzrasta odpowiednio do 25,6%, 37,6%, 49,6%, 61.6%, aż do maksymalnego poziomu 65% za rocznik 1999 i starsze.
FORMALNOŚCI
DOKUMENTY: rachunek lub umowa kupna-sprzedaży, zagraniczny dokument rejestracyjny lub zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu. (niemieccy pogranicznicy żądają okazania poświadczenia wymeldowania pojazdu (tzw. zielony druk). Gdy sprowadzamy auto na kołach trzeba wykupić tablice wywozowe (Ausfuhrkennzeichen) i międzynarodowe ubezpieczenie, co kosztuje około 150 Euro.
Od dnia zakupu samochodu mamy 5 dni na zgłoszenie się do urzędu celnego, gdzie należy złożyć formularz z wyliczonym podatkiem akcyzowym. Wcześniej zalecamy wykonać badanie techniczne (chociaż formalnie jest wymagane dopiero przy rejestracji) i wystąpić przy tej okazji o stwierdzenie numeru silnika. Ów numer zwykle nie występuje w zachodnich dokumentach pojazdów, a w urzędzie celnym jest niezbędny. Wybierając się do urzędu celnego nie musimy zabierać ze sobą sprowadzonego samochodu. Celnicy już nie mają obowiązku wykonywania oględzin.
Wysokość należnej akcyzy wyliczamy sami, biorąc za podstawę kwotę z rachunku lub umowy. W przypadku, gdy chodzi o samochód uszkodzony, którego wartość znacznie odbiega od średniej dla danego modelu i rocznika, radzimy zlecić badanie przez rzeczoznawcę, aby w razie późniejszej kontroli móc uzasadnić zaniżoną cenę zakupu pojazdu.
Z zapłatą akcyzy możemy zwlekać aż do momentu rejestracji. W międzyczasie należy uzyskać w urzędzie skarbowym zaświadczenie potwierdzające zwolnienie z opłaty podatku Vat. Na owe zaświadczenie czeka się około tygodnia, a opłata wynosi 150 zł. Rejestracja sprowadzonego pojazdu powinna nastąpić najdalej w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy kupna.




Temat: Najtansze OC ?
"Zgodnie z Art.28 ust.1 "Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych", w
przypadku chęci zmiany dotychczasowego ubezpieczyciela, zawartą z min
umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu posiadania i
użytkowania pojazdów mechanicznych podlegających rejestracji należy
wypowiedzieć:

     * nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy,
na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych
została zawarta - w przypadku braku wypowiedzenia, ubezpieczyciel
przyjmuje, że umowa ubezpieczenia jest kontynuowana. Może się więc
zdarzyć, że na samochód będą obowiązywały dwie polisy: ta, którą
ubezpieczający chciał zawrzeć (np. ze względu na niższą od
dotychczasowej cenę) oraz tą, o której "myślał", że nie zawarł (ponieważ
nie wypowiedział - może spodziewać się wtedy wezwania do uiszczenia
nieopłaconej składki za niewypowiedzianą umowę).

W przypadku sprzedaży pojazdu, jego dotychczasowy właściciel ma
obowiązek przekazania nabywcy, wraz z pojazdem, jego polisę
ubezpieczenia (Art.32 ust.1 "Ustawy"). Nowy właściciel pojazdu, umowę
ubezpieczenia, którą z nim "kupił", może wypowiedzieć:

     * przed upływem 30 dni od dnia nabycia - jeśli wypowiedzenie nie
nastąpi, nabywca może się zwrócić do zakładu ubezpieczeń o dokonanie
rekalkulacji należnej składki z tytułu udzielanej ochrony
ubezpieczeniowej, poczynając od dnia zbycia pojazdu (do końca
obowiązywania polisy), z uwzględnieniem zniżek przysługujących nabywcy
oraz zwyżek go obciążających, w ramach obowiązującej taryfy składek w
danej strefie regionalnej.

Na zbywcy pojazdu natomiast (Art.32 ust.1 "Ustawy"), ciąży obowiązek
powiadomienia zakładu ubezpieczeń - w terminie 30 dni od dnia zbycia
pojazdu - o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych nabywcy. "





Temat: brak dokumentow
Witam

Zawsze sie nad tym zastanawialem, tj. kiedy konczy sie polisa poprzedniego
posiadacza - czy z chwila przerejestrowania, czy z koncem dnia, w ktorym
dokonano przerejestrowania. Zamierzalem nawet zamiescic pytanie na tej
grupie, a moze na grupie "prawo" - ale nie bylem zdecydowany gdzie, tak wiec
nie zamiescilem.

Teraz sadze, ze:

[...]


| Miałeś ważną polisą poprzednika.
| W dniu rejestracji masz obowiązek wykupić polisę.
| Zrobiłeś to - sprawdzili i po kłopocie.

No dobra. Tylko co z tego ze mialem polise poprzednika, jesli ja okazalem,
a
panowie misiowie porposili o moja polise, ktorej nie mialem stwierdziwszy
jednoznacznie ze ta jest niewazna.


IMHO misie nie mieli racji.


Inna sprawa ze akurat wtedy bylem
totalnie zielony i nie mialem w ogole pojecia na temat waznosci/niewaznosci
polisy czy tez innych spraw. Jednak zastanawia mnie dlaczego misie
powiedzialy, ze mimo tego, ze przerejstrowalem autko, to polisa poprzednika
jest niewazna. Cos misie obija o zwoje, ze niby polisa jest wazna 30 dni,
jednak nie dluzej niz do dnia przejestrowania samochodu. Dobrze mi sie
wydaje? Czy misie podstawnie mowili o niewaznosci polisy poprzednika?


IMHO polisa poprzeniego posiadacza, pomimo przerejestrowania, byla wazna do
konca dnia - nie dluzej niz m.in. do momentu wykupienia nowej polisy

Rozporzadzenie o OC:
"Par. 8, ust. 4 W razie zbycia pojazdu zarejestrowanego lub pojazdu
wolnobieżnego dopuszczonego do ruchu, na jego nabywcę przechodzą prawa i
obowiązki zbywcy wynikające z umowy ubezpieczenia OC. Umowa ubezpieczenia OC
ulega rozwiązaniu po upływie 30 dni od dnia zbycia pojazdu, nie później
jednak niż:
1)z dniem zarejestrowania pojazdu na nabywcę,
2)z chwilą zawarcia przez nabywcę nowej umowy ubezpieczenia OC,
3)z końcem okresu, na jaki umowa została zawarta."

-
MaciejP





Temat: Umowa ks za granica - PCC, VAT czy co ?
Witam,

dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi.


ZTCP to albo pojazd albo umowa musi być w Polsce, żeby była mowa o PCC
(przerabiałem to ponad rok temu ale teraz piszę z głowy)


W przypadku PCC to nawet pani z US się nie upierała, zastanawiałem się
tylko skąd będą wiedzieć, że pojazd był za granicą, ale powiedziała, że
przyjmują, że jest tam gdzie umowa.


| Natomiast zasugerowano, że może to podlegać pod
| VAT, ale pani z VAT nie potrafiła odpowiedzieć. Macie jakieś
| doświadczenia w tej kwestii ? Muszę składać VAT-24, tudzież czekają mnie
| jakieś inne niespodzianki ?

Nie znam się na tym prawie wogóle, ale jak sprowadzałem
auto dla siebie prywatnie, i miało ponad 6k przebiegu,
to trzeba było złożyć VAT-24 żeby dostać potwierdzenie zwolnienia
z VAT (płatny idiotyzm, ale cóż), a gdyby miało poniżej 6k to by było
opodatkowanym nabyciem nowego środka transportu.
Oprócz przebiegu są też zdaje się inne kryteria, możliwe że ostatnia nowelizacja
też coś pozmieniała, także z mojeje strony to tylko takie bardzo luxne wskazówki.


No ale tutaj chodzi o to, że pojazd jest już zarejestrowany w naszym
kraju, tylko transakcja odbyła się za granicą. Nie jest to import z
kraju UE, tylko umowa k-s pomiędzy dwoma obywatelami RP.

Art. 105. ustawy o VAT (Dz. U. Nr 54, poz. 535) brzmi tak:
<http://www.portalmed.pl/xml/prawo/administracja/administracja/r2004/0...

1. Naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją
środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

1) uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w
art. 103 ust. 3 i 4, lub

2) brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z
terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów,
które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

A tutaj pojazd jest nabyty z terytorium państwa, gdzie jest już
dopuszczony do ruchu, czyli RP. Dobrze rozumuję ?

Pozdrawiam





Temat: czy POLICJA ma do tego prawo ?


Nic nie wachale, tylko ty sie gubisz w argumentach. Poprzednik pisal,
"co sie stanei, jak nalepie naklejke z telefonu kumpla?"
ty odpisales: "... nic ci juz nie pomoze ...". To ja ci pisze, ze sama
nalepka,
o niczym jeszcze nie swiadczy i tak naprawde jest g.... warta.


ok, jesli chodzi o samochod osobowy to mam obowiazek go zarejestrowac,
zamontowac tablice rejestracyjne co wiecej utrzymywac je w dobrym stanie,
tego wymaga prawo i jest normalna sprawa ze policja sprawdza takie rzeczy
przy kazdej kontroli

poki co nie ma zadnego rejestru sprzedanych telefonow ani zaden numer IMEI
nie jest przyporzadkowany konkretnemu wlascicielowi, zadne prawo nie
zabrania mi go zmienic, naklejka nie moze byc traktowana jak rejestracja bo
mam pelne prawo zedrzec ja lub w jaki kolwiek inny sposob uszkodzic... na
dobra sprawe to fakt ze numer IMEI na naklejce figuruje w bazie skradzionych
telefonow w swietle takiego prawa (przeciez moge tam nakleic co mi sie
zywnie podoba) nie jest zadnym 100% dowodem na posiadanie skradzionego
telefonu

dlatego tez numer IMEI w swietle obowiazujacego w polsce prawa nie moze byc
JEDYNYM dowodem na to ze telefon jest trefny a co najwyzej moze budzic takie
podejzenie

numeru silnika nie moge zmienic tak samo jak i numeru nadwozia a jest on
wpisany nie tylko w dowodzie rejestracyjnym a takze w swojej bazie ma go
policja z adnotacja ze jest to pojazd o konkretnych numerach nadwozia i
silnika, ktory posiada jedyna w swoim rodzaju rejestracje, ktorej
wlascielowi nie wolno nie tylko zmienic, zamalowac ale takze nie moze
poruszac sie samochodem kiedy blachy sa nieczytelne, a policja ma te dane w
swoim rejestrze i rejestracji samochodu odpowiadaja wlasciciel numery
silnika i nadwozia i tylko dzieki temu gdyby numery nie zgadzaly  sie ze
stanem faktycznym policja ma pelne prawo odholowac woz na parking a mnie
przesluchac

poki co natomiast moge sobie wpisac w miejsce numeru imei dowolyn ciag
znakow a naklejke przykleic na lodowce, nie jest to zabronione wiec niby
jakim prawem moglbym odpowiadac jesli cos sie nie zgadza lub numer ktory
sobie wpisalem jest lewy lub tym bardziej jesli nie ma naklejki?! poza tym
nie bardzo rozumie na dlaczego mialby byc zmuszany do okazywania komukolwiek
swojej tak osobistego wlasnosci jak telefon.





Temat: Podwojne obywatelstwo a wizy ...

Osobna sprawa, która mnie nie dotyczy (ale moze sie zdarzyc), jest - nie
wiem, czy jeszcze obowiazujacy ? - zakaz Polakowi - prowadzenia w Polsce
pojazdów z obca rejestracja... Niee, to chyba zbyt idiotyczne, zeby moglo
byc prawdziwe...


To jest takie proste.
Gdyby nie trzeba bylo przerejestrowac na polskie tablice to kto by
placil clo i podatek ?
Aklurat w Niemczech jest tak samo gdy sprowadzisz samochod ze stanow.
Z Polski do Niemiec wiele osob nie sprowadza, zatem
dlatego tego problemu nie znasz.
Ale staly wwoz na obszar celny podlega zawsze zgloszeniu.

Poza tym zakup samochodu za granica jest zwiazany z obowiazkiem
przerejestrowania i ubezpieczenia samochodu na siebie.
Kupisz w Polsce to musisz niezwlocznie zarejestrowac na siebie w
Niemczech.

Bo jesli cos mi odbije i zamieszkam znowu w Niemczech, oraz

zarejestruje tam auto, to w momencie samego tylko WJAZDU na teren Polski,
stane sie przestepca (:-))...


 Nie przestepca, ale kontrola celna odbierze samochod i nalozy
oplaty celne. + sprawa karno skarbowa za wprowadzenie samochodu na
polski obszar celny bez zgloszenia.
To jest juz standard.
Dlatego na parkingach celnych stoja setki samochodow, kitore potem
wedruja na przetargi.

Zobowiazany na czas pobytu w Pomrocznej do

zamiany dokumentów tozsamosci z niemieckich na polskie (juz na samej
granicy) - mam pozostawic auto na granicy, po stronie niemieckiej ?..
(:-)))).... Z ciekawosci: - czy jeszcze obowiazuje ten zakaz ? Czy nie
dotyczy on wlasciciela pojazdu ? Bzdura. Mozna miec upowaznienie.


Upowaznienie sa nieskuteczne.
Jedynie gdy wykazesz, ze masz staly pobyt w Niemczech , miejsce pracy,
studiujesz w za Odra itp.

 Ale cos

takiego funkcjonowalo na pewno - pamietam jeszcze. Usilowano w ten sposób
blokowac masowy transport zlomu na kólkach z Reichu do Polski onego czasu...
To byla jedna z luk rynkowych - "przeprowadzanie samochodów"...


nadal tak jest, ale ludzie placa clo .

A bez odprawy celnej samochodu zagranicznego nie zarejestrujesz
i kolo sie zamyka.
J.





Temat: Samochodowo-podatkowa łamigłówka :-)


| Do podatków i EŚT zdatny  to on jeszcze nie był.
| Dlaczego nie?
Sam udzieliłeś odpowiedzi w swoim pierwszym poście:
[...]
Art. 22a ustawy PIT mówi, że "Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art.
22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone
we własnym zakresie, *kompletne i zdatne do użytku* w dniu przyjęcia do
używania:"
A Twój pojazd nie był zdatny do uzytku. Nie spełniał np. warunków polskiego
prawa o ruchu drogowym.


Nie jeździł, zagrażał bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu? Jest obowiązek
używania ŚT na drogach publicznych i w strefach zamieszkania?


Fajnie by było kupić np. puknięty samochód, wprowadzić go od razu do EŚT,
potem go podremontować (odliczając VAT od części i robocizny), a potem

niższy... Ale nie ma tak dobrze.


Czujesz różnicę pomiędzy kierownica z prawej, reflektory nie tak świecą a
pukniętym, nienadającym sie do użycia samochodem?


| Z ciekawosci - a jaką wartość przyjąłes za wartość początkową?
| Było to przekazanie własnego środka trwałego na cele DG.
| Jako wartość początkową przejąłem wartość z faktury + akcyza.
+ koszty jego dostosowania do polskiego  prawa


Do  dnia przekazania nie było kosztu dostosowania


+ koszty jego sprowadzenia


No te mogły być


+ koszty jego rejestracji


Tych też nie było.


Dlaczego zaniżasz wartość początkową?
Art. 22g ustawy PIT: "Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy,
powiększoną o koszty związane
z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego


No i widzisz, sama cytujesz co powyżej, a pytasz sie o koszty, poniesione po
tym dniu.


| Następnie planowałem ulepszyć ŚT.
Ulepszyć możesz, ale najpierw doprowadzić go powinieneś do "zdatnosci".


Jako samochód jest "zdatny" do jazd po placu...





Temat: Polacy podpisują niekorzystne umowy
Kupujący za granicą używane samochody mają trudności z wyegzekwowaniem od sprzedających swoich uprawnień w razie wykrycia usterek lub wad - informuje Rzeczpospolita”.

Europejskie Centrum Konsumenckie dostaje około 50 skarg konsumenckich rocznie na przedsiębiorców zza Odry. Pewien klient dostał inne auto, niż zamówił. Inni skarżą się głównie na wady kupionych samochodów i proszą o poradę, jak je reklamować u sprzedawców.

Jak pisze dziennik, Polacy, którzy na własną rękę kupują za granicą używane samochody, powinni zwrócić uwagę na warunki umów i gwarancji. Niemcy często stosują wzory umów dla przedsiębiorców, które zawierają np. klauzule wyłączające gwarancję. Konsument z Polski, który podpisuje taką umowę, nie może potem domagać się naprawy samochodu na podstawie gwarancji lub zwrotu kosztów takiej naprawy.

„Przy zakupie używanego auta trzeba wyraźnie zaznaczyć, że jest ono przeznaczone do użytku prywatnego - podkreśla Karolina Tołwińska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Radzi, aby umowy, której treści nie rozumiemy, w ogóle nie podpisywać. Trzeba też sprawdzić, czy auto ma komplet dokumentów wymaganych przy rejestracji w Polsce: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych. Trzeba też zapłacić 500 zł tzw. opłaty wrakowej.

Jak zauważają autorzy artykułu, Polacy mają też kłopoty z naprawą używanych aut. Najczęściej po wykryciu usterki od razu oddają je do serwisu. To błąd, bo wtedy niemiecki sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu kosztów naprawy. „Można jednak uniknąć takiej sytuacji - mówi Małgorzata Furmańska, która w ECK odpowiada na pytania i udziela porad konsumentom. Po stwierdzeniu wady auta trzeba najpierw skontaktować się ze sprzedawcą i poinformować go o usterce. On zdecyduje, czy przeprowadzić naprawę w miejscu wskazanym przez klienta Polaka. Po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia odmowy naprawy lub zgody na remont w wybranym warsztacie można przystąpić do naprawy. Dzięki pisemnemu potwierdzeniu posiadacz auta ma szansę dostać zwrot jej kosztów od sprzedawcy.
[samar.pl]



Temat: Znowu rozterki!
1. Zeby auto wyrejestrowac trzeba je zezlomowac (w Toruniu byla z tego powdu
afera)
2. Do zlomowania maja uprawnienia niektore zlomowiska (inna afera)
3. Podatku drogowego juz sie nie placi
4. Ubezpieczenie jest potrzebne zeby jezdzic, jak stoi to nie musi miec
5. Za samochody bez tablic nikt nie placi bo nikt nie wie czyje sa (po numerach
budy lub silnika ciezko dojsc wlasciciela, najczesciej sa usuniete)


| Zostawić to sobie możesz , ale nie wyrejestrować coby nie płacic
| ubezpieczenia , jeśli chcesz wyrejestrować pojazd musisz go
najpierwej
| zezłomować , dostaniesz zaświadczenie na szrocie ( nie każdy może )
i
| dopiero z tym idziesz do wydziału komunikacji wyrejestrować ...

Pierwsze slysze!!! Skad takie informacje. Moge samochod wyrejestrowac
i zrobic sobie z niego klomb w ogrodzie. Rejestracja samochodu
potrzebna jest aby samochodem moc poruszac sie po drogach. Ludzie nie
wciskajcie innym tego co wam ktos wcisnal. A tak swoja droga to co ma
zrobic wlasciciel samochodu ktoremu samochod skradziono. Jak
wyrejestruje go? Co ma zlomowac skoro mu ukradli? Do konca zycia
bedzie placic ubezpieczenie i podatek? Poza tym kto wystawia
zaswiadczenia na szrocie? Ciec w kanciapie? Jako kto? Jako
Autoryzowana Stacja Zlomowania? Zauwazyles stojace na parkingach
chocby osiedlowych stare syrenki i maluchy bez tablic
rejestracyjnych? Czy myslisz ze sa to samochody zarejestrowane i
wlasciciel placi ubezpieczenie i podatek drogowy. Gosc poszedl do
wydzialu komunikacji wyrejestrowal samochod "skasowal" tablice
(kiedys byl nawet obowiazek zwrotu i niszczenia) i ma w d***e
zlomowanie.

pozdrawiam i dobranoc

Tomasz Słaby
(061) 8670189 Poznań





Temat: rejestracja samochodu w innym województwie


Czy jest możliwe zarejestrowanie auta w innym mieście (województwie) niż
jest
się zameldowanym?
z góry dz. za odpowiedź


A teraz troche wykladnie prawnej (ustawa: prawo o ruchu drogowym):

Art. 72. 1. Rejestracji dokonuje się na podstawie:
  1)  dowodu własności pojazdu,
  2)  karty pojazdu, jeżeli była wydana,
  3)  wyciągu ze świadectwa homologacji albo odpisu decyzji zwalniającej
pojazd z homologacji lub zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania
technicznego pojazdu, jeżeli są wymagane,
  4)  dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany,
  5)  dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z
zagranicy i jest rejestrowany po raz pierwszy.
2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy pojazdu zabytkowego lub pojazdu marki
"SAM". Rejestracja tych pojazdów dokonywana jest na podstawie zaświadczenia
potwierdzającego pozytywny wynik badania, o którym mowa w art. 68 ust. 12.
3. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może określić, w drodze
rozporządzenia, dodatkowe dokumenty, na podstawie których rejestruje się
pojazd, lub może zwolnić z obowiązku przedstawienia niektórych dokumentów
określonych w ust. 1.

Art. 73. 1. Rejestracji pojazdu dokonuje na wniosek właściciela kierownik
rejonowego urzędu rządowej administracji ogólnej właściwy ze względu na
miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny oraz
tablice (tablicę) rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 2-5.
2. Rejestracji pojazdu, którego właścicielem jest przedsiębiorstwo
wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone
jednostki organizacyjne, może dokonać kierownik rejonowego urzędu rządowej
administracji ogólnej właściwy ze względu na siedzibę zakładu lub jednostki,
na wniosek kierownika zakładu lub wydzielonej jednostki organizacyjnej
upoważnionego przez właściciela.
3. Rejestracji pojazdów Sił Zbrojnych, jednostek wojskowych
podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Policji,
Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej dokonują właściwe organy tych
jednostek. Organy te wydają dowody rejestracyjne i tablice (tablicę)
rejestracyjne, chyba że tablice takie nie są dla danego pojazdu wymagane, a
numer rejestracyjny umieszcza się bezpośrednio na pojeździe.
4. Rejestracji pojazdu należącego do przedstawicielstwa dyplomatycznego,
urzędu konsularnego i misji specjalnej państw obcych lub organizacji
międzynarodowej, a także ich personelu korzystającego z przywilejów i
immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź
powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności,
dokonuje Wojewoda Warszawski na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.
5. W razie powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną
podmiotowi polskiemu, pojazd ten jest rejestrowany przez określony w ust. 1
organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) podmiotu
polskiego.

Pozdrawiam
..::[MS]::..





Temat: czasowo wyrejestrowany
Yo

Zawsze mozesz pokombinowac ta:
Kodeks Ruchu Drogowego z komentarzem.

Art. 72 - Rejestracja
1. Rejestracji dokonuje sie na podstawie:
1) dowodu wlasnosci pojazdu
2) karty pojazdu - jezeli byla wydana
3) wyciagu ze swiadectwa homologacji albo odpisu decyzji zwalniajacej pojazd
z homologacji lub zaswiadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego
pojazdu, jezeli sa wymagane
4) dowou rejestracyjnego, jezeli pojazd byl zarejestrowany
5) dowodu odprawy celnej przywozowej, jezeli pojazd zostal sprowadzony z
zagranicy i jest rejestrowany poraz pierwszy
2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy pojazdu zabytkowego lub pojazdu marki
"SAM". Rejestracja tych pojazdow dokonywana jest na podstawie zaswiadczenia
potwierdzajacego pozytywny wynik badania, o ktorym mowa w art. 68 ust.12
(Swiadectwo homologacji- pojazd zabytkowy lub marki "SAM" podlegaja badaniu
co do zgodnosci z warunkami technicznymi, ktore przeprowadza sie na koszt
wnioskodawcy)
3. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej moze okreslic, w drodze
rozporzadzenia, dodatkowe dokumenty, na podstawie ktorych rejestruje sie
pojazd lub moze zwolnic z obowiazku przedstawienia niektorych dokumentow
okreslonych w ust. 1.

Komentarz
Pojazd marki "SAM", to pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia,
podwozia, lub ramy konstrukcji wlasnej.
Warto wiedziec, ze w przypadku (nieswiadomego - w dobrej wierze) kupna
kradzionego pojazdu i uzywania go w charakterze "wlasciciela", z uplywem
okresu trzech lat nabywa sie do niego prawo wlasnosci (art. 174 k.c.)

Art. 75. Oplaty rejestracyjne.
...
3. Zabrania sie rejestracji pojazdu zlozonego poza wytwornia, z wyjatkiem
pojazdu marki "SAM" oraz pojazdu zabytkowego.

Art. 79. Wyrejestrowanie pojazdu.
1. Pojazd podlega wyrejestrowaniu, na wniosek jego wlasniniela, w przypadku:
1) zniszczenia (kasacji) pojazdu, jezeli jego wlasniciel przedstawil
zaswiadczenie o przekazaniu pojazdu do skladnicy zlomuwyznaczonej przez
wojewode
2) kradziezy pojazdu, jezeli jego wlasciciel zlozyl stosowne oswiadczenie
pod odpowiedzialnoscia karna za falszywe zeznania
3) wywozu pojazdu z kraju, jezeli pojazd zostal zarejestrowany lub zbyty za
granica.
2. Pojazd wyrejestrowany z powodu zniszczenia (kasacji) nie podlega
powtornej rejestracji.

Postudiuj i wyciagnij wnioski. Moze probowac go jako "SAM" albo zabytkowy ?
Tylko zeby oplaty nie byly zaporowe i wszystko okazalo sie droga przez
meke...

I jeszcze ciekawostka: Nalezy stwierdzic, ze posiadanie gasnicy innej (np.
mniejszej) nie stanowi podstawy do ukarania kierujacego mandatem.

Pozdrawiam         Adios

Mrush
gg: 3532100

Press any key to continue or other key to cancel.






Strona 2 z 3 • Wyszukano 159 postów • 1, 2, 3
Szablon by Sliffka