Oglądasz wiadomości wyszukane dla zapytania: Obowiązkowa wymiana prawa jazdy





Temat: Będą nowe warunki otrzymania prawa jazdy
Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt ustawy o kierujących pojazdami.

W związku z koniecznością wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy zaproponowano m.in. następujące zmiany:

- wprowadzenie nowego wzoru prawa jazdy oraz obowiązku wymiany krajowych praw jazdy na prawa jazdy wydane zgodnie z tym wzorem. Obecnie w Unii obowiązuje ponad 110 różnych wzorów prawa jazdy. Wymiana ma nastąpić w ciągu 25 lat i zakończyć w 2033 roku,
- określono administracyjny okres ważności wydawanych praw jazdy:

* 15 lat - dla praw jazdy kategorii: A1, A, B1, B, B+E,
* 5 lat lub w zależności od terminu badań lekarskich oraz psychologicznych - dla praw jazdy kategorii: C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E, D+E,

- zaproponowano, by osoby poddane badaniu lekarskiemu obowiązkowo wypełniały, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, ankietę dotyczącą stanu zdrowia, a także nałożono obowiązek zgłaszania zmiany w stanie zdrowia.

Źródło: Gazeta Podatkowa






Temat: Badania kierowców
3 stycznia 2007 roku weszła w życie ustawa z dnia 17 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym i ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 235 poz. 1701).
http://www.mt.gov.pl/arti...62304efd787005f

Ustawa zmienia również obecnie obowiązujące przepisy w zakresie częstotliwości obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych kierowców wykonujących przewóz drogowy. Badania te obecnie wykonywane są w zależności od wieku kierowcy do 55 roku - co 5 lat; od 56 roku do 65 – co 2 lata; powyżej 65 roku – corocznie. Ustawa zakłada, że badania lekarskie i psychologiczne będą wykonywane do 60 roku co 5 lat; powyżej 60 roku - co 30 miesięcy. Zmiana ta podyktowana jest, z jednej strony nowymi założeniami jakie zaproponowane są w projekcie, dotyczącymi obowiązku wymiany praw jazdy co 5 lat w celu potwierdzenia nowym wpisem odbycia szkolenia okresowego (ustawa zakłada, że badania lekarskie będą przeprowadzane przed uzyskaniem świadectw kwalifikacji, i będą one przedstawiane w organach dokonujących wymiany praw jazdy równocześnie ze świadectwem kwalifikacji zawodowej), z drugiej strony nowa dyrektywa o prawach jazdy zakłada obowiązkowa wymianę praw jazdy z uprawnieniami tzw. wyższymi – powyżej kategorii C1, w związku z powyższym wydaje się zasadna zmiana w zakresie częstotliwości wykonywania badań. Jak wynika z doświadczeń innych państwa członkowskich, taka częstotliwość badań jest wystarczająca oraz znacznie wychodząca ponad standardy europejskie.





Temat: Wymiana praw jazdy - byla skarga na oplate?
Czy jakiśtam rzecznik (wodnik) praw obywatelskich nie zajął się jeszcze
tematem OBOWIĄZKOWEJ WYMIANY PRAW JAZDY po uiszczeniu OBOWIĄZKOWEJ OPŁATY -
dla osób które mają prawo jazdy ważne BEZTERMINOWO?
Wg żondu* będę musiał wymienić do końca 2004r. Koszty fotki jeszcze przeżyję,
ale dlaczego do cholery muszę płacić za wymianę WAŻNEGO DOKUMENTU?

*p*





Temat: Formalności wymiany Prawa Jazdy
Jaki jest koszt, co należy mieć ze sobą, gdzie i w jakich gdzinach się udać,
żeby bezstresowo załatwić tę obowiązkową wymianę Prawa Jazdy w Wydziale Transportu?

http://zycie.czest.pl/index.php?show=1103200501



Temat: to juz wiemy czemu w Bydgoszczy prawko zdawalo dwoch na dziesieciu


http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,35590,4018792.html


Witam!
_Po_ _pierwsze_ - informacje o zdawalności na PJ w B-sczy są mocno
przesadzone - moja zona na ten przykład zdała za pierwszym razem (nie
wiem, czy u 'wybranego' egzaminatora czy u 'zwykłego) ;-) Oficjalna
zdawalność - 36 %.
_Po_ _drugie_: "nowy dyrektor WORD Tadeusz Kondrusiewicz" - oto slow
kilka na jego temat:
http://pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070327/REGION/7032607...
"Kondrusiewicz był najlepszy z czterech kandydatów. Osobom, które
podjęły tę decyzję umknęły jednak istotne szczegóły z życiorysu nowego
dyrektora. W 1998 r. zabrano mu na rok prawo jazdy za jazdę w stanie
nietrzeźwym. Teraz znów nie dysponuje takim dokumentem. Z prozaicznego
powodu - w okresie obowiązkowej wymiany praw jazdy Kondrusiewicz nie
pofatygował się do ratusza i nie wymienił dokumentu. Dojeżdża więc do
WORD autobusem, a w pracy korzysta ze służbowych pojazdów."
_Po_ _trzecie_ - sam Kondrusiewicz twierdzi, ze: "- nie zabrano mi prawo
jazdy, za jazdę w stanie nietrzeźwym, taki fakt nie miał miejsca;
- nie używam samochodu służbowego do celów prywatnych. Nie uważam też,
by brak samochodu był zarzutem i zapewniam, że nie jestem jedyną osobą w
województwie, która go nie posiada. " Oraz oczywiście sprawę skieruje do
sadu.

Wychodzi na to, ze mamy do czynienia z kolejna przepychanka na intratnym
stołku (dodam, ze WORD w B-szczy miał w ub. roku ok. 2 miliony zl zysku)

Pzdr





Temat: to juz wiemy czemu w Bydgoszczy prawko zdawalo dwoch na dziesieciu


_Po_ _drugie_: "nowy dyrektor WORD Tadeusz Kondrusiewicz" - oto slow
kilka na jego temat:
http://pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070327/REGION/7032607...
"Kondrusiewicz był najlepszy z czterech kandydatów. Osobom, które
podjęły tę decyzję umknęły jednak istotne szczegóły z życiorysu nowego
dyrektora. W 1998 r. zabrano mu na rok prawo jazdy za jazdę w stanie
nietrzeźwym. Teraz znów nie dysponuje takim dokumentem. Z prozaicznego
powodu - w okresie obowiązkowej wymiany praw jazdy Kondrusiewicz nie
pofatygował się do ratusza i nie wymienił dokumentu.


Jesli sie nie myle to stare ma ciagle wazne.

A w zasadzie .. dyrektor osrodka nie musi miec PJ, ma byc sprawnym
administratorem :-)


Wychodzi na to, ze mamy do czynienia z kolejna przepychanka na intratnym
stołku (dodam, ze WORD w B-szczy miał w ub. roku ok. 2 miliony zl zysku)


Zysk jednostki publicznej niekoniecznie sie przeklada na pensje
dyrektora. Wiecej zarobi na przetargach na nowe samochody :-)

Swoja droga cos mi sie tu nie zgadza .. jesli tak duzo egzaminatorzy
zarabiali, to skad te zyski ? A moze ustalkona stawka egzaminow jest
za droga ? :-)

Egzaminatorzy zarabiali za duzo .. pensji na umowie czy w
rzeczywistosci? Moze mieli akord - oficjalnie pol etatu, nieoficjalnie
12h dziennie, 7 dni w tygodniu  ..
A skoro tak duzo zarabiali .. to chyba malo lapowek brali :-)

A slyszac co sie dzieje w innych miastach .. jak ich zwolni to moze
miec problem znalezc nastepnych, szczegolnie za pensje 2000 brutto :-)

J.





Temat: Wymiana praw jazdy - byla skarga na oplate?



chodzi) cos takiego:

| | jak Polska wejdzie do unii będzie nowa wymiana na prawa jazdy unijne

| Hehe a sa takie?

| A nie ma ?
| To beda.

Beda beda bo AFAIK przepisy unijne nie pozwalaja na posiadanie
bezterminowego prawa jazdy.


Piszac przepisy unijne miales moze na mysli przepisy amerykanskie.

W Europie kazdy kraj ma swoj kodeks drogowy (sa znaczne roznice np.
obowiazkowe wyposazenie samochodu albo wspomniane pomaranczowe strzalki
do skretu w prawo) i swoje przepisy dotyczace praw jazdy, swoje tablice
rejestracyjne i przepisy ich dotyczace: kolor, wyglad, mozliwosc
posiadania indywidualnych lub nie (np we Francji nie ma czegos takiego
jak tablice indywidualne), robienie ich samemu  lub nie, nalepki albo
ich brak.

W Polsce niekiedy slysze o "dostosowaniu do unii" ktore polega na
adaptacji wzorow niemieckich (biale tablice, blachy indywidualne, ..)
roznych od tego co jest w innych krajach unii.

Pozdrowionki

Ewcapada
Yaris 1.3 Linea Luna





Temat: prawo jazdy -- kiedy obowiazkowa wymiana?
Czy moglby mi ktos przypomniec, bo nie moge znalezc, terminy obowiazkowej
wymiany prawka ?
Interesuje mnie zwlaszcza prawko wydane w 81 r.




Temat: ustawowa wymiana praw jazdy raz jeszcze


Mnie też to interesuje, prawda to? Niektórzy mówią, że jednak wszystkie
prawa jazdy muszą być wymienione...


Witam ponownie,
obowiazkowej wymianie ( do konca tego toku) podlegaja prawa jazdy wydane do
maja 1993r.
prawa jazdy wydane po tej dacie podlegaja wymianie do 30 czerwca 2006r.

pozdrawiam
Andrzej
 Wrc





Temat: wymiana praw jazdy

:
: A uzasadnij dlaczego nie mialbys zaplacic ???
:
: Obowiązek płacenia wprowadzono dopiero w tym roku - w pierwotnej wersji
: wymiana miała być bezpłatna (płacić się miało za nowe, ewent. zagubione
lub
: zniszczone prawo jazdy). I to jest _normalne_  - przecież ta wymiana jest
: obowiązkowa, i nie z mojej winy!

Ktos musi i tak za to zaplacic - albo my albo budzet. W tym przypadku jednak
jest to sprawa budzetu - zeby zaplacil za wymiane czegos co sobie ubzdural
ustwodawca.. Ciekaw jestem co bedzie jak ktos nie wymieni prawka na nowe -
czy nie bedzie przypadkiem tak jak z podatkiem drogowym - ktory mimo ze byl
obowiazkowy byl sciagalny w 30%...?? Wymiana bedzie obowiazkowa a 70% i tak
nie wymieni..??

PS. Tak w ogole to chodzi o kontrakty dla wytworni papierow wartosciowych -
dostali zlecenie na nowe dowody rejestracyjne, teraz prawka a i walcza o
zlecenie na nowe paszporty... Chyba ich kierownictwo daje dobrze w lape albo
maja wszedzie swoich kolesiow...

DW





Temat: gdzie najszybciej prawo jazdy we wroclawiu

| Czy ktos z grupowiczow wie w jakiej szkole jazdy zrobie w miare szybko
prawo
jazdy tzn. gdzie odbywa sie to dość intensywnie, żebym jak najszybciej
wyjezdzil wszystkie obowiazkowe godziny. Robił ktos ostatnio prawo jazdy?
Może podzieliłby sie informacjami jak to teraz czasowo wygląda?


na pl targowym dostalam w 3 tyg poczta do domu. jesliby odbierac osobiscie
to mysle, ze w max 2 tygodnie sie uwina. choc... teraz zbliza sie koniec
roku a spora czesc kierowcow ma deadline na wymiane prawa jazdy wiec moze
byc roznie.




Temat: wymiana praw jazdy


A uzasadnij dlaczego nie mialbys zaplacic ???


Obowiązek płacenia wprowadzono dopiero w tym roku - w pierwotnej wersji
wymiana miała być bezpłatna (płacić się miało za nowe, ewent. zagubione lub
zniszczone prawo jazdy). I to jest _normalne_  - przecież ta wymiana jest
obowiązkowa, i nie z mojej winy!





Temat: nowe prawo jazdy
Witam


Slyszy sie, ze w zwiazku z wymiana praw jazdy tylko dokumenty zlozone
do
wymiany w tym roku beda wydawane bezterminowo. Zlozone w 2001 juz
tylko
terminowo po badaniach lekarskich. Czy ktos wie cos na ten temat. Ja
osobiscie mysle, ze to jest plotka.


mozliwe _pod_ _warunkiem_ wprowadzania przez KD obowiazkowych
okresowych badan lekarskich - i jezeli juz to ten obowiazek bedzie
dotyczyl wszystkich kierowcow, tak wiec klauzule 'wazne bezterminowo'
straca waznosc;





Temat: wymiana prawek jazdy i terminowe prawka ?


| mowili cos na polsacie ze wprowadza terminowe prawka - wymiana co 15 lat
i
| co 5 lat dla zawodowych plus obowiazkowe badania...
| przebakiwali cos o wymianie wszystkich praw jazdy do ktoregos tam -
wiece
| cos o tym ? jakis link ?

Polecam lekture (link(a) ponizej)


dzieki





Temat: wymiana prawek jazdy i terminowe prawka ?


mowili cos na polsacie ze wprowadza terminowe prawka - wymiana co 15 lat i
co 5 lat dla zawodowych plus obowiazkowe badania...
przebakiwali cos o wymianie wszystkich praw jazdy do ktoregos tam - wiece
cos o tym ? jakis link ?


Polecam lekture (link(a) ponizej)





Temat: Wymiana legitymacji!!!!!!!


W każdym razie: nie martwcie się na zapas. Nikt nie ma prawa nas skrzywdzić.


Szczerze mówiąc nie jestem takim optymistą- nasi biurokraci potrafią ukarać człowieka za to, że oddawał chleb bezdomnym zamiast go niszczyć.
Ponadto podobnie jest z prawo jazdy- ich wymiana została bezprawnie nakazana przez ministra transportu (bo wszedł tu w kompetencje Sejmu) i nikt nie pisnął, ani nie pogonił tych patałachów, za to kierowcy, którzy przecież mają zdany egzamin i jeżdżą już ileś lat muszą płacić, bo komuś się ubzdurała obowiązkowa zmiana papierów.




Temat: prawo jazdy-wymiana to koniecznosc?
W.Jakies 9 miesiecy temu przy okazji kupowania road tax w DVLA dowiedzialem sie w okienku ze po 12 miesiacach jazdy/pobytu w UK obowiazkowo trzeba wymienic prawko(nawet otrzymalem wlasciwy formularz).Ostatnio nadzialem sie na speed kamere i przyslali formularz do wypelnienia-chodzilo o dane prowadzacego.Wypelnilem-odeslalem.Po 2 tygodniach przyslali kolejny z propozycja 3 punktow karnych i 60 funciakow zadoscuczynienia za niefrasobliwosc.W razie niedotrzymania 28 dniowego terminu obiecano kare do 1000 ÂŁ.Mysle sobie-pojade i zaplace na miejscu,co tez uczyilem.Niestety mila pani oznajmila ze nie moge nic zrobic dopoki mam polskie prawko i wcisnela mi wczesniej juz wspomniany formularz.Szkopul w tym ze ja nie chce prawka wymieniac.Co robic.Moze ktos mial podobna sytuacje i doradzi jak to rozegrac.ROBERT.



Temat: Kategoria B. 2009 ?

Prawo nie działa wstecz, jeżeli masz uprawnienie wydane jako bezterminowe to bezterminowe.

Prawda jest taka, że jeszcze do niedawna w projekcie ustawy był zapis, że wszyscy mieli do wymiany prawa jazdy robić obowiązkowo badania lekarskie. I wcale nie był to głupi pomysł....



Temat: Giertura
Otóż nie: zdana matura znaczy, że dana osoba... zdała maturę. A zdanie matury implikuje możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia.
Amnestia oznacza ni mniej ni więcej, tylko nabicie trochę większych obrotów prywatnym uczelniom. I to tylko tym gorszym, jak sądzę. Ponieważ:
Matura w Polsce nie jest obowiązkowa i jako taka jest potrzebna jednak głównie do studiów. Uczelnie państwowe na amnestię leją. Dalej dowód jest, proszę Państwa, oczywisty, wyprowadzą sobie Państwo sami

Poza tym: zasada. Prawa nie obchodzi się doraźnie. To samo co z przesuwanym w nieskończoność terminem np. wprowadzania kas fiskalnych taksówkarzom. Ostatnio przy okazji wymiany praw jazdy też podniosły się jakieś, choć chyba nie za głośne, głosy, żeby przesunąć termin. A przecież od lat było wiadomo, kto ma w tym roku je wymienić na nowe. I tak samo tutaj - nie wyszło? A, wydamy dekrecik, ludzie się uspokoją, a co będzie za rok, to się pomyśli.



Temat: Do jakiego wieku mozna jezdzic autem?


Dzien dobry
Mam pytanie. Mój dziadek ma 83 lata, funkcjonuje zupełnie nieźle, jeździ


Nie ma ograniczen, nie powinni sie czepiac przy wymianie prawa jazdy....
PRzynajmniej dopoki nie wprowadza obowiazkowych badan....

Jarek





Temat: Unia każe wymienić 200 milionów praw jazdy
Komisarze Unii Europejskiej rozważają wprowadzenie dwóch nowych dyrektyw w europejskim kodeksie ruchu drogowego. Pierwsza z nich dotyczy obowiązkowej jazdy na światłach przez cały rok, druga z kolei jednolitego dokumentu prawa jazdy.

Wniosek o rozpatrzenie projektu dotyczącego używania świateł na terenie UE przez cały rok zostanie ostatecznie przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu w 2007 roku. Parlamentarzyści mają nadzieję, że tą dyrektywę uda się uchwalić jeszcze w tym samym roku. Cel tego przepisu jest zrozumiały – ograniczenie liczby śmiertelnych wypadków.

Przepis o obowiązkowej jeździe na światłach mijania przez cały rok wprowadziła w ostatnim czasie Słowacja. Przepis wejdzie w życie 1 marca przyszłego roku. Niewykluczone, że w Słowacji zostanie uchwalona ustawa o obowiązkowym stosowaniu ogumienia zimowego w okresie jesienno-zimowym. Dyskusja na ten temat trwa w słowackim parlamencie.

Z kolei w przypadku uchwalenia dyrektywy o jednolitym prawie jazdy sprawa wydaje się być już zamknięta. Wczoraj (14.12.) Parlament Europejski zatwierdził ustawę, która przewiduje wymianę krajowych dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów na jednolity jego zamiennik zaprojektowany przez UE. Około 200 mln kierowców z całej wspólnoty będzie musiało wymienić swoje prawo jazdy do 2033 roku.

Unijne prawo jazdy będzie miało kształt plastikowej karty ze zdjęciem i będzie wydawane na okres 10 lat (z możliwością przedłużenia ważności do 15 lat). Nieco krótszy okres ważności przysługiwał będzie kierowcom autobusów i ciężarówek – 5 lat.

źródło



Temat: Prawo Jazdy kat. A Egzamin w Anglii a przyszłe prawo polskie
Czyli mam rozumieć, że dało by się obejść" nowe Prawo Jazdy", przykładowo wyjeżdżając do Anglii w celu zdania egzaminu( w Anglii cała procedura trwa 1 dzień, gdyż kursy nie są obowiązkowe, przychodzi się jedynie na egzamin)? Będę mógł legalnie poruszać się z takim dokumentem w granicach państwa Polskiego?

Z tego co pamiętam, to prawo mówi, że dokumenty( prawa jazdy) z zagraniczny są bezpośrednio wymieniane na dokumenty polskie, chyba, że prawa ruchu drogowego, są inne niż w Polsce, wtedy należy zdać w Polsce egzamin teoretyczny. Co można przez to rozumieć? Że jeżeli udałoby się zrobić, jak napisałem wyżej, to mogę jeździć na brytyjskim Prawie Jazdy bez konieczności jego wymiany, z powodu uczestnictwa obojga krajów we wspólnocie, czy z kolei interpretować to tak, że Prawo Jazdy trzeba wymienić i zdać egzamin teoretyczny, z racji odbiegających od siebie przepisów( przypominam, że w Anglii obowiązuje ruch lewostronny)?

Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam



Temat: Wypożyczenie auta na Kerry Airport
Przepraszam, to znowu ja. No więc ląduję na lotnisku Kerry Airport 26 maja o 18.20 (lot ze Stansted). Niestety mój potencjalny pracodawca akurat ma dyżur i nie jest w stanie odebrać mnie z lotniska. Zaleca wynajęcie auta. Na stronie internetowej Kerry Airport jest dużo wypożyczalni, najtaniej, z tego co patrzyłem, wypożycza Dan Dooley a najwyższe ceny są w Europcar. Dooley za Focusa na 2 dni żąda koło 70 euro zaś Europcar 200 euro za Punto.
Mam ważne pytania, bo nigdy nie wypożyczałem auta w Irlandii (pomijając fakt, że nigdy w Eire nie byłem ;) ):
1/ Czy faktycznie ten Dooley jest najtańszy czy może przeoczyłem jakieś lepsze oferty?
2/ Każda wypożyczalnia żąda prawka ważnego od co najmniej 2 lat. Mój problem polega na tym że właśnie odbieram nowiutkie prawko (obowiązkowa wymiana dokumentów w Polsce) no i data wystawienia będzie świeżutka... nie wiem czy zostawią mi stary dokument po przedziurawieniu dziurkaczem (tak zrobili z paszportem i dowodem osobistym) czy zabiorą. Tak czy owak WAŻNE prawo jazdy będzie wystawione w połowie maja 2006... Może więc najprościej odebrać nowe prawo jazdy dopiero PO powrocie z Eire, ale czy uznają mi tutaj stare papierowe polskie prawo jazdy?
3/ Co ważnego powinienem wiedzeć o irlandzkim ruchu drogowym? Trasę z lotniska do Waterville wydrukowałem sobie już ze stronki Michelina ale jakie czyhają pułapki na przybysza z kraju gdzie kierownice są po normalnej stronie? ;)
Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam mieszkańców pięknego hrabstwa Kerry! :)



Temat: Znowu wymiana PJ


Witam!

Wiem że ktoś już pisał o tym ale w poprzednim artykule było że wymiana NIE
będzie obowiązkowa. Teraz to stwierdzenie już się nagina....

http://wp.pl/x/Sa


Nie wykluczone ze BEDA wymiany ponowne praw jazdy z powodu nowych regulacji
prawnych np
TERMINOWYCH praw jazdy dla wszystkich z powodu badan po 60 roku zycia.
narazie to wzystko jednak plotki i loteczki.





Temat: Prawo jazdy na 2 lata i zielony listek

Nowe prawa jazdy nie będą jednak bezterminowe. Dokument wydawany będzie na 15 lat, by zgodnie z unijnym wymogiem zdjęcie w nim zamieszczone było aktualne. Kierowcy ciężarówek będą zaś wymieniać dokumenty co pięć lat, a przy tej okazji każdy będzie badany przez lekarza i psychologa.

To się nam szykuje rewolucja.
[/quote]

Az wziąłem swoje prawko w łapy nie widzę by była gdzieś data ważności dokumentu...
Powiem brzydko niech się odpier... a jak chcą obowiązkowej wymiany pokryją tego koszty w tym czas który straci sie na odwiedziny urzędasów...

Pawlok



Temat: Prawo jazdy
Nic mylnego wiecie gdzie dzwoni ale.
Tu mozna jezdzic do 70 roku zycia na polskim prawku, nikt i nic was nie moze zmusic do wymiany, nawet jak zlapiecie punkty. Po 70 roku zycia trzeba przejsc obowiazkowe badania lek, iwtedy skaldamy o angielskie.

Jarek jestem lepszy od ciebie zaplacilem dwa mandaty ( 30 parkowanie i 95F), mam 4 punkty ( kamera przekroczenie o 11 mph w 30 mph strefie)i bylem w zwiazku z drugim mandatem w sadzie na rozprawie. NAwet sad nic mi nie mowil o wymianie. Dla niedowiarkow zachecam do telefonu do DVLA i tam wam wyjasnia, ze mozecie jezdzic na polskim.
Odradzam wymiane tym co chca wrocic do polski bo przy wymianie polskie sie oddaje i oni wysylaja do polski gdzie jest NISZCZONE w gminie, po powrocie trzeba zamieniac nas polskie i nowe papierki i oplaty.

BArdzo odradzam probe pojscia do sadu bo myslicie ze jak macie polskie to nie mozna wydac druku countepart D9 na ktorym wpisuja punkty- nic bardziej mylnego oni sie wycwanili i wydaja ten druk do polskiego prawa jazdy jakby bylo angielskim i tam wpisuja punkty. Punkty sa wazne 3 lata ( max 12 ale to juz przy 12 a nie 13 punkcie zabieraja prawko) ale znikaja z rejestru po 4 latach- wiec rok sa trzymane mimo ze juz sie nie licza.
Ja myslalem ze jak mam polskie prawko i nie mam D9 to sad mi da wyzszy mandat ( tak mi doradzila policja) i nie bedzie punktow.
TO BZDURA ALE PRZEKOINALEM SIE NA SWOJEJ SKORZE A W PRACY SIE SMIELI ZE MNIE ZE PO SADACH SIE WLOCZE.
sAD ZAMIAST PIERWOTNYCH I STANDARDOWYCH 3 PUNKTOW I 60 f DAL MI O PUNKT WIECEJ I 35f KOSZTOW SADAWYCH, RAZEM 95F.



Temat: wymiana prawek jazdy i terminowe prawka ?
mowili cos na polsacie ze wprowadza terminowe prawka - wymiana co 15 lat i
co 5 lat dla zawodowych plus obowiazkowe badania...
przebakiwali cos o wymianie wszystkich praw jazdy do ktoregos tam - wiece
cos o tym ? jakis link ?




Temat: Rozne wzory "nowego" prawa jazdy ??


W nastepnym roku czeka mnie juz druga
| wymiana prawka (okulary), czyli min. 130zl w plecy,
Zaraz zaraz. Pójdź do swego okulisty, powiedz, ze wada wzroku się nie
zmienia od 4 lat i powinieneś dostać papier na bezterminowe prawo jazdy.

Mi się wada nie zmieniała i teraz mam bezterminowo.


.. a potem unia wprowadzi obowiazkowe badania co 5 lat :-)

J.





Temat: Obrady Senatu w sprawie Polonii


Nie jest to glupi pomysl, prawde powiedziawszy. W ten sposob
zostana wyrownene nareszcie szanse.
W ogole proponuje isc dalej i sprawe rozwinac tworczo, postepujac z
obywatelami polskimi za granica, jak nastepuje:

1. odebrac krajowy dowod osobisty i prawo jazdy
2. wymeldowac automatycznie z mieszkania, gdu obywatel polski przebywajacy
za granica nie zglosi sie na 2 kolejne rozmowy irientacyjne wyznaczone w
odleglosci czasowej 2 miesiecy.
3. wydac rozporzadzenie o zgloszeniu wlasnosci (mieszkanie, samochod itp.)
do depozytu skarbowego.
4. pozbawic praw wyborczych progeniture oraz wstepnych, bowiem grupa ta
moze wykazywac odchylenia niebezpieczne dla systemu panstwowego.
5. Wprowadzic przepis obowiazkowej wymiany walut w wymiarze 1zl/3 dolarow

Przewidywane dalsze doskonalenie w.wymienionych punktow.

Daniela


Mozna jeszcze wprowadzic specjalny podatek za prace za granica (to tez juz
bylo). I co jeszcze? Pewnie odezwa sie jeszcze glosy z kraju -- niechetne
nam "innym", bo nie znamy sie na "....................." (wstawic co sie
chce)...

Serdeczne pozdrowienia
Andrzej M. Salski
__________________________________

  http://www.dnai.com/~salski/index.htm
__________________________________





Temat: Budujemy demokracje!
Checie konkretów? Macie konkrety! To odpowiedz wszystkim populistom a moze raczej obludnikom, ktorzy chca ratowac ulice zbrodniarzy zaslaniajac sie kosztami.
§ 2 ust 2) Rozporzdzenia RM w sprawie oplaty za wydanie dowodu osobistego (Dz.U. nr 105, poz 1110, z 2000 r.):
"Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób: (...)
2) zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy lub numeru domu. (...)
Paszportow wymieniac nie trzeba, gdyz nie ma tam podanego adresu. Z dokumentow zostaje tylko prawo jazdy, ale to nie dotyczy wszystkich. Zreszta i tak teraz trzeba je wymieniac i wiele osob musi to zrobic nie zaleznie od zmian ulic. To jest tylko argument za szybsza zmiana nazw, aby jak najwiecej osob mogla sie zalapac na wymiane obowiazkowa.Trudno sobie wyobrazic aby listonosze nie doreczali korespondencji adresowanej na stare nazwy. Dlatego nie przesadzajmy -koszty nie beda tak wielkie, a dla wiekszosci nawet zadne.
Kazur chcial konkretow, to je ma. Pryncypialny podsumowal propozycje nowych nazw, dochodza nowe, tak ze juz jest ich wiecej niz ulic do zmiany. Sprawa kosztow tez jest juz chyba jasna. Chodzi o to, czy da cos sie zmienic...



Temat: Stare dowody ważne przez rok - co za bzdura

Ja mam cały czas stary dowód a ten nowy po prostu jest nieciekawy, do końca 2007 roku jeszcze ważny i jeszcze nikt mi nie zwrócił uwagi w urzędzie jakimkolwiek o wymianie, nowy łatwo zgubić, złamać a nawet rozpuścić pod wpływem gorąca. Nedza.
Ja swój musiałem wymienić gdyż się połamał, naszczęście zbiegło się to w czasie jak zmieniałem zameldowanie. Obowiązkowa wymiana powinna być robiona na koszt Budżetu Państwa. Prawa jazdy i dowodu rejestrayjnego już nie zmieniałem gdyż to za duże koszty.




Temat: wymiana praw jazdy
Od 1 lipca 2000 roku rozpocznie się stopniowa wymiana praw jazdy
(opis)

16.5.Warszawa (PAP) - Od 1 lipca 2000 roku rozpocznie się
wymiana na nowe wszystkich, dotychczas używanych, wzorów praw
jazdy - poinformował we wtorek Krzysztof Tchórzewski,
wiceminister transportu.

 "Wymiana przebiegać będzie stopniowo w zależności od daty ich
wydania, a zakończenie całej operacji nastąpi 30 czerwca 2006
roku" - powiedział Tchórzewski.

 "Po upływie terminu wymiany prawa jazdy, stary dokument nie
będzie uprawniał do prowadzenia pojazdu. Jednak posiadacz tego
dokumentu nie będzie musiał ponownie zdawać egzaminu" -
powiedziała rzeczniczka prasowa ministerstwa transportu Elżbieta
Jeranowska.

 Jako pierwsi, stare dokumenty wymienić będą musieli posiadacze
praw jazdy wydanych przed 1 października 1968 roku. Obowiązkowa
wymiana tych druków odbywać się będzie od 1 lipca 2000 roku do
30 czerwca 2001 roku.

 Prawa jazdy wydane od 1 października 1968 roku do 31 grudnia
1983 roku podlegają wymianie od dnia 1 lipca 2001 roku do 31
grudnia 2002 roku.

 Dokumenty wydane między 1 stycznia 1984 roku a 30 kwietnia 1993
roku podlegają wymianie od 1 stycznia 2003 roku do 31 grudnia
2004 roku. Natomiast dokumenty wydane od 1 maja 1993 roku do 30
czerwca 1999 roku podlegają obowiązkowej wymianie od 1 lipca
2004 roku do 30 czerwca 2006 roku.

 Prawa jazdy wydane po 1 lipca 1999 roku na wzorach uprzednio
obowiązujących podlegają wymianie od 1 stycznia 2006 roku do
30 czerwca 2006 roku.

 "Od 30 czerwca 2006 roku będzie obowiązywał w Polsce jeden wzór
prawa jazdy" - powiedziała Jeranowska.

 "Koszt wymiany dokumentów uprawniających do prowadzenia
pojazdów wynosić będzie 50 zł" - powiedział Tchórzewski.

 "Koszt produkcji i wymiany nowego wzoru prawa jazdy jest
pokrywany całkowicie z kieszeni posiadacza dokumentu, a państwo
nie dokłada do wymiany. Część pieniędzy zostanie przekazana do
kas w starostwach" - powiedziałą Jeranowska.

 Jednocześnie z wymianą praw jazdy przeprowadzona będzie wymiana
świadectw kwalifikacji i pozwoleń do kierowania tramwajem:
wydane na wzorach obowiązujących do 1 lipca 1999 roku świadectwa
kwalifikacji wymieniane będą od 1 lipca 2000 roku do 31 grudnia
2001 roku.

 Pozwolenia do kierowania tramwajem wydane na wzorach
obowiązujących do 1 lipca 1999 roku wymieniane będą od 1 lipca
2000 roku do 30 czerwca 2001 roku.

 "Zakończenie procesu wymiany praw jazdy przewidujemy na 30
czerwca 2006 roku" - powiedział wiceminister Tchórzewski.

 Nowy druk prawa jazdy produkowany jest od 1 lipca ubiegłego
roku przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych w Warszawie,
a do 16 maja 2000 roku wydano już milion druków nowego prawa
jazdy.

 "Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z Polską Wytwórnią Papierów
Wartościowych w Warszawie. W ciągu 10 miesięcy od wydania
pierwszego druku nowego prawa jazdy nie mieliśmy dotychczas
sygnału o tym, że ten dokument został podrobiony" - powiedział
Tchórzewski.(PAP)





Temat: Przednie zawieszenie (remont)
Ja myśle troche inaczej mianowicie...jesli coś Ci sie psuje to wymień to bo bedziesz jeździł popsutym autem
Fakt, że na podróbie jeżdzimy krócej, ale to nie znaczy, żeby jeżdzić z wytłuczonym zawieszeniem...wymiana jest obowiązkowa...a oryginalne częsci piekielnie drogie.
EnterXP jesli masz choć troche umiejetności w mechanice i kilka kluczy to sam zrobisz remont przedniego zawieszenia bez konieczności dodatkowych kosztów.
1.Sprawdź oponę, jeśli jest wyzabkowana masz amory do wymiany, ucieka Ci z drogi to samo wymian, naciśnij monco róg auta jeśli bedzie sie bujał wymiana:)
2. Jeśli nie woziłeś ciężarów spręzyny sa w dobrym stanie, także to zbędny wydatek jeśli masz kupić seryjne
3. Końcówki drążków bardzo łatwo sprawdzić, niech ktoś trzyma Ci koło, a Ty wykonuj dynamiczne ruchy kierownicą w lewo i prawo obserwują drążek luz jest wyczuwalny.
4. Wachacz także łatwo sprawdzić, znajdź krawęznik(w Polsce ich nie brakuje) skrec kołami do oporu zjedź i podjedź z niego jeśli bedzie głuche uderzenie podczas zjazdu lub inny charakterystyczny dźwiek wachacz do wymiany...
5. Łożyska jesli podczas jazdy nie ma żadnych niepokojących hałasów typu : wycie lub głośny hałas jest ok nie wymieniaj.
To praktycznie wszystkie elementy zawieszenia nic tam wiecej nie ma oprócz: amorów, wachaczów, drązka stabilizatora( wersja powyżej 1.0).
Moja rada na pewno jesli masz do wymiany amory wymień gniazda amortyzatorów z łożyskami to praktycznie zawsze jest zużyte...Pozdrawiam i życze powodzenia.
Jesli bedziesz miał jakieś pytania to pisz. POZDRO



Temat: wymienileś dowód ? to wymień jeszcze raz...
Do mnie wlasnie szczesliwie wrocily dokumenty, ktore 2 tygodnie temu "opuscily" moja kieszen wraz z portfelem. W tym "nowy" (niedlugo juz "stary") dowod osobisty.
A co do sprawy, to:
1. Wymiana na dowody biometryczne ma byc dobrowolna, czyli zrobi sie to przy okazji wymiany z innych przyczyn. Wymiana na plastiki jest obowiazkowa, wiec powinna byc bezplatna. Niestety, chciwosc panstwa na to nie pozwala.
2. Noszenie przy sobie DO (czy starego czy nowego) od dawna nie jest obowiazkowe. Sam nosze go czasem, a od jutra zamierzam zlozyc w szufladzie na dobre. DO wymagany jest przy niektorych czynnosciach urzedowych i bankowych, np. zaciaganiu kredytu, a nie na codzien.
3. DO z reguly moze byc zastapiony przez paszport lub prawo jazdy. Dobrze jest jednak posiadac przynajmniej 2 z tych dokumentow na wypadek zgubienia lub kradzierzy jednego. Zatem dla posiadaczy paszportu i prawka dowod jest faktycznie anachronizmem. Pozostali jednak powinni go miec.



Temat: 7 tysięcy dowodów do wymiany
A ja uważam wymianę dowodów na koszt obywateli za absurd.
Jeśli komuś zależy na tym, żebym miał nowy dowód, to niech mi go sfinansuje. Jawne okradanie obywateli. Dlaczego za coś co jest obowiązkowe musimy płacić? Zaraz ktoś pewnie napisze, że OC przy samochodzie jest obowiązkowe, ale wcale nie jest - nie mam auta, nie płacę OC.
Do tego zauważyłem, że na osiedlach powstają tabliczki z nazwami osiedlowych uliczek. Za chwilę okaże się, że będzie konieczna kolejna wymiana dowodów, bo nasi urzędnicy dostaną odgórny prikaz zmiany adresów pod dane uliczki, a nie jak było do tej pory - do numerów bloków.
Dla mnie to paranoja. Tak samo jak z prawem jazdy. Najpierw z papierowych na plastikowe zwykłe, za chwilę jakiś cymbał się obudził, że jednak unijne.



Temat: Zmiany w prawach jazdy
Taaa, we wczorajszej Wyborczej byl obszerny artykul na ten temat.
Moim zdaniem ok.
Planowe jest tez zwiekszenie dozwolonej predkosci na autostradzie i drogach ekspresowych.
nowe przepisy zmuszą do wymiany dokumentu co 5 lat, przy czym każdorazowo obowiązkowe będą badania psychologiczne
chyba nie doczytales calego artykulu - wymiana dokumentu na nowy ma sie odbywac zgodnie z harmonogramem, ktory okresli Minister Transportu i ma na to czas do 2033 roku! - wiec osoby, ktore maja juz prawo jazdy, na pewno nie beda musialy od razu wymieniac dokumentow na nowych, wiec bez obaw.



Temat: Weekend czyli 69zl kontra 119zl


Mnie już nie interesuje, co ci idioci z PKP maja do wymyślenia.
Benzyna tanieje, drogi są coraz lepsze, a kible w pociągach śmierdzą coraz
bardziej. No i wszechobecni palacze.


Zakładając że startujemy od zera z tym samochodem:

Kurs na prawo jazdy + lekarz + egzamin:  1500-2000

Zakup samochodu którym można trochę pojeździć, nie jakiegoś trupa: 10000-15000

Obowiązkowe ubezpieczenie OC(zależy głównie od firmy, lokalizacji,pojemności i
wieku kierowcy): ok 1000-2000 rocznie

Obowiązkowy przegląd: 99 zł rocznie, (o ile stan techniczny auta będzie bez
zarzutu)

Paliwo to kwestia zmienna, na dzień dzisiejszy najtaniej może być LPG ok
20zł/100km.

Inne koszty to okresowa wymiana opon, olejów, płynów, częsci zamiennych, wizyt
w warsztatach, koszty parkowania, a także ewentualnie pomocy drogowej (laweta)
i mandatów za wykroczenia drogowe (dziś wszedł nowy taryfikator)





Temat: Jak kupic uzywane autko ?


Co do stanu prawnego: w sumie jesli trafisz na oszusta z dobrze 'zrobionymi'
dokumentami, masz male szanse na pozytywne rozstrzygniecie. W przypadku
kupna od prywatnej osoby proponuje spisac umowe w domu sprzedajacego,
sprawdzic dokladnie wszystkie numery i papiery zalaczone do samochodu.


Dokladnie tak! Tylko wizyta w domu sprzedajacego. Dodatkowo adres
wpisany w dowodzie musi sie zgadzac z adresem ktory wizytujesz ;-).
Latwo jest podrobic dokumenty, trudniej mieszkanie ;-). Mozna jeszcze
rozpytac sasiadow czy ten pan faktycznie tu mieszka.
Oszust raczej cie nie przyjmie we wlasnym mieszkaniu. Oczywiscie,
teoretycznie moglby wypozyczyc mieszkanie, umeblowac, sfalszowac
dokumenty by sie zgadzaly z wynajetym adresem itp, ale po co? Oszustowi
sie nie oplaca robic takich sztuk, bo on i tak sprzeda samochod jakiemus
naiwnemu na gieldzie.

Kaz sobie pokazac wszystkie papiery jakie ci przyjda do glowy ;-).
Oczywiscie dokumenty sprzedajacego (dowod i jeszcze cos, prawo jazdy,
paszport, dokument ubezpieczeniowy), dokumenty wozu (dowod, faktury,
umowy sprzedazy, kwity AC i OC - im wiecej tym lepiej), rachunki za
przeglady, za wymiane opon... Z kazdym papierem wzrasta pewnosc - w
koncu ile dokumentow mozna sfalszowac? (no, mozna wszystkie, ale to sie
nie kalkuluje bo oszust i tak sprzeda naiwnemu na gieldzie...)

No i OBOWIAZKOWO wizyta w warsztacie, ktory oceni czy numery nie sa
przebijane, no i w ogole oceni stan autka.

Pozdr
J.





Temat: Pomożecie?
Ghoran, znów masz rację na siłę? Powiem Ci, że gdyby nie było obowiązkowych przeglądów aut, to wzrosłaby znacznie liczba wypadków z powodu niesprawnych hamulców, układu kierowniczego, jezdnego... A co to, ja aniołek? Hamulce sprawdzam na 100% tylko przed obowiązkowym badaniem technicznym*... No ale wiesz, Ty nie masz auta, prawa jazdy, toś ekspert

*) Bo wymiana klocków, bębnów i tarcz jest czasochłonna i kosztowna. Ale konieczna.



Temat: 1

Wyczytalem, ze chca wprowadzic terminowe prawojazdy kat B dla wszyststkich. Wymiana co 15 lat. Dla samochodow ciezarowych bodaj co 5 lat.
Do debillnych ustaw w naszym kraju juz zdazylem sie przyzwyczaic.

I bardzo dobrze, ale moim zdaniem, zwykły kierowca powinien mieć na okres 5 lat a nie 15.
Plus do tego OBOWIĄZKOWE badania psychologiczne (na kursach, ale co 5 lat też by nie zaszkodziło - oczywiście bezpłatne).
Niektórzy po prostu czują się bezkarni, są nieodpowiedzialni i dlatego czytacie to, co teraz czytacie.
A te wymiany prawka powinny być PRZYNAJMNIEJ w 50% refundowane przez Państwo.

Co do CB to radiotelefon i z przepisu wynika, że można ukarać za używanie. Ale skoro jest możliwość karania, to po jaką cholerę są dopuszczone CB do użytku w Polsce? Durnota, paradoksy prawa (TYLKO w Polsce).
Powinni, moim zdaniem, zapisać w ustawie, że CB można używać w trakcie jazdy. Ale co do telefonu to myślę, że JEŚLI JUŻ, to tylko przez zestaw słuchawkowy albo głośnomówiący. Chociaż tak czy tak odwraca uwagę kierowcy.

** Dodano: 17-04-2008, 16:42 **



Temat: Miejscówka w EC


| O, znalazłem, jak to wygląda na Słowacji. Uiszcza się opłatę 100 Sk
| (ale czy oprócz tego cenę miejscówki, nie doczytałem), i jedzie w
| miarę wolnych miejsc. A jak nie ma, to się stoi. Czyli jak u nas.

Nie jest jak u nas, dopłacasz za pośpieszny a nie za stojąca miejscówkę.


Co proszę?...


| Tylko moment. Jestem w pociągu. Nie mam miejscówki. Ale nie mam prawa
| usiąść, mimo że jest wolne. A mówiłeś, że nie jesteś zwolennikiem
| żadnego zakazu?

Nie ma zakazu jazdy. A reszta przez analogię do jazdy w wagonie
pierwszej klasy z biletem drugiej.


Ale zakaz siedzenia.


| A zresztą - w tym momencie nawet tej miejscówki nie muszę mieć. Czyli
| pociąg przestaje mieć R w kwadracie.

Jakie to ma znaczenie?


Podstawowe. Rezewacja fakultatywna a obowiązkowa to dwie zupełnie różne
rzeczy.


| A jak w Sosnowcu ktoś wsiądzie z miejscówką na to miejsce, to co?
| Konduktor mi odda pieniądze?

Konduktor i tak wie, które miejsca może sprzedać.


Bzdury opowiadasz. Skąd miałby to wiedzieć, skoro system rezerwacji
działa w dalszym ciągu po wyruszeniu pociagu ze stacji początkowej (i
dalej w przypadku każdej wymiany druzyny)?





Temat: Precedens?

Trochę to trwało, ale w końcu pani sędzia Ewa Łętowska dość jasno wyłożyła, co Trybunał Konstytucyjny sądzi o zaskarżonym przepisie. Pozbawienie samorządowca mandatu za spóźnione złożenie oświadczenia majątkowego jest niekonstytucyjne.

Zdaniem TK nie można tak samo traktować kogoś, kto trwale uchyla się od złożenia oświadczenia, i kogoś, kto się tylko nieco spóźnił. Tak jak nie można jednakowo karać tego, kto uchyla się od obowiązkowej wymiany prawa jazdy na nowe, i tego, kto spóźnił się z jakąś formalnością w tej mierze - to też wprost z wyroku TK.

TK nie odniósł się wprost do sytuacji prawnej wójtów, którym wojewodowie uchylili mandaty. Sędziowie przyjmują do wiadomości, że trwają w wielu przypadkach sprawy sądowe. Poradzili składom orzekającym w tych sprawach, by brały pod uwagę, że oceniają działania oparte o niekonstytucyjny, jak się okazuje, przepis. I tyle. Teoretycznie nie można więc wykluczyć, że w identycznych lub bardzo podobnych sprawach zapadać będą różne wyroki. A pewne jest, że do procesów musi dojść, choć TK mógłby jednym zdaniem w wyroku przeciąć wszystkie wątpliwości.

Zdziwień - bez liku. Nieco dziwny wyrok TK; dziwny triumfalizm HGW, która zapewne będzie dalej rządzić Warszawą, ale na swej konferencji prasowej przed chwilą poszła grubo za daleko w interpretacji werdyktu; i wreszcie cokolwiek dziwna polszczyzna pani przewodniczącej składu orzekającego TK, która oddając głos sprawozdawcy uczyniła to słowami: pani sędziego Ewy Łetowskiej. Żyć, nie umierać.


http://krzysztofleski.salon24.pl/8195,index.html



Temat: nowe prawko terminowo?


pomyśl chwilę - jak wprowadzą obowiązkowe okresowe badania lekarskie (bo
tym może być podyktowana terminowość PJ) to będą dotyczyły one
wszystkich kierowców - tzw. równość wobec prawa


Nie zgodze sie. Jesli jakis przepis wejdzie w zycie i bedzie mowil, ze od
dnia takiego a takiego prawa jazdy wydawane beda np. na 5 lat, to nie
oznacza, ze te juz wydane tez beda wazne na piec lat. Nie zostanie tez
wprowadzony zapis, ze juz wydane prawa jazdy tez sa wazne piec lat, bo po
pierwsze masz juz wazny dokument z waznoscia bezterminowa, a po drugie niby
mialby byc wazny 5 lat od kiedy? Mozna by co najwyzej zarzadzic nastepna
wymiane praw jazdy wydajc przepis ze dotychczasowe dokument traca waznosc z
dniem takim a takim, ale jeszcze nie zakonczylismy obecnej wymiany, wiec
bylo by to przegiecie calkiem spore. Tak wiec moim zdaniem jak ktos ma
bezterminowe, az do wymiany tegoz dokumentu z jakiegos powodu (np. zmiana
miejsca zamieszkania)


- a wtedy, nawet ci co mają zapisane "bezterminowo" będą musieli
zgłąszać się na ww. badania


Tylko jak to rozwiazac - masz np. obowiazek co piec lat zglaszac sie na
badania, wiesz ze te piec lat mija z dniem gdy twoje prawo jazdy traci
waznosc, ale jak masz je bezterminowo, to niby kiedy masz na te badania
przyjsc? A jak juz nawet przyjdziesz, to potem masz isc sobie zaplacic za
wymiane prawa jazdy (waznego dokumentu) z powodu jakiego?


tak więc - nie należy tu dzielić stare-nowe - przepis dotknie wszystkich


To bylby wielki przekret...


ps
a obecna bezterninowość "prawek" jest bynajmniej złudna - bo w każdej
chwili możemy zostać skierowani na badania lekarskie, skierowani na
wniosek np.: starosty, policjanta, sąsiada (a raczej za jego sprawą)


ile % osob spotka sie z taka sytuacja? reszta moze sie cieszyc
bezterminowym. dodaj jeszcze tych ktorzy po zmianie przepisu majac
bezterminowe zmienia adres zameldowania, wtedy dostana terminowe :(





Temat: Pare pytań
Witam serdecznie.
Sadze, ze raczej Was porozrzucaja.Ale zawsze mozna sprobowac i miec nadzieje.
Czy konieczne jest pozwolenie?
Oficjalnie - TAK.
A w innym przypadku to sprawa wyglada tak, ze kazdy ten nakaz omija poniewaz nikt nie lubi byc inwigilowany, i tak samo jak za granice wyjezdzaja z Polski bez pozwolenia murarze, studenci i przedstawiciele innych profesji, tak samo wyjezdzaja i przyszli zolnierze i poszukiwacze przygod.
W koncu pochodzimy z kraju wolnych ludzi.
Wiem, ze w praktyce nie zawsze to sie sprawdza.
I kwestia ta dotyczy nie tylko sluzby w obcych armiach.
Z zycia wiem, ze Rzad polski robi ogromne trudnosci obywatelom POlski i Slowacji w przypadku gdy chca zawrzec razem zwiazek malrzenski.
Sytuacja wrecz szokujaca i groteskowa.
Urzedy kompletnie nie sa przygotowane do tego typu sytuacji.

Kiedy ktos planuje wymiane prawa jazdy z terminowego na bezterminowe, w kwestionariuszu obowiazkowo musi zaznaczyc, ze bedzie w tym czasie przebywal - o ile dobrze pamietam - ponad 180 dni w roku na terenie Polski.
Jak to sie ma do demokracji - nie wiem.

Polacy moga sluzyc w obcych armiach tylko i wylacznie za zgoda polskiego Rzadu, gdzie w zadnym innym kraju Europy nikt nikomu nie stawia zadnych poprzeczek.

Takich sytuacji jest mnostwo.

Co do kwestii jezyka obcego.
Nie trzeba znac jezyka angielskiego.Ale jest on przydatny.I to nie tylko w Legii
Najlepszym wyborem bylby jednak francuski.Przynajmniej jakies jego podstawy.
Po prostu latwiej sie bedzie funkcjonowalo w tym srodowisku i zycie nie bedzie przypominalo niemego filmu.

Jest wielu takich, ktorzy zglaszaja, iz nie chca wiecej byc w jednostce.Nie chca juz dalej byc w Legii.
I odchodza.
Albo sami na wlasna reke dezerteruja, albo informuja o tym przelozonych uruchamiajac odpowiednia procedure.
Nikt w Legii Cudzoziemskiej nie pracuje na sile i na przymus.

Wiem, ze aktualnie tygodniowo do Aubagne przyjezdza okolo 60 nowych kandydatow.
Ale znaczna ich czesc z roznych powodow odpada, czy to na stale, czy tymczasowo.
Z drugiej strony zostaly obnizone progi co do wymagan niestety.
A wielu jest tez i takich, ktorzy przychodza tylko po to by pobyc w szpitalu jakis czas, aby sie z czegos wyleczyc, po czym po prostu dziekuja za pobyt.

Pozdrawiam Was serdecznie.



Temat: od czerwca trudniej!!!

W życie wchodzi również obowiązek posiadania odpowiedniego prawa jazdy na skutery i quady, co ograniczyć ma liczbę wypadków z udziałem dzieci. (To mnie osobiście cieszy najbardziej:))

Powraca "zielony listek", który świeżo upieczeni kierowcy będą musieli naklejać na szyby samochodu przez pierwsze dwa lata okresu próbnego. Dwukrotne złamanie przepisów w tym czasie spowodują przedłużenie okresu próbnego o kolejne dwa lata oraz skierowanie na badania psychologiczne i doszkalanie, kosztujące 200 zł. Trzy wykroczenia, bądź niedopełnienie wspomnianych obowiązków po dwóch wykroczeniach, skutkuje odebraniem uprawnienia.

Jeśli chodzi o punkty karne, to pierwsze 24 zebrane nie spowodują odebrania prawa jazdy, a jedynie skierowanie na kurs i badania, następnie przez pięć kolejnych lat każde zebrane 24 punkty spowodują utratę uprawnienia.

O 75 km/h za szybko
O 75 km/h za szybko
źródło: Uwaga Pirat
Ograniczenia do kosza?
Pościg za piratem pędzącym 230 km/h
Ograniczenia wiekowe obejmą poszczególne kategorie. Motorowerami (kat. AM) pojadą już 14-latkowie, quadem lub motocyklem o pojemności do 125 cm3 (kat. A1 i B1) 16-latkowie, natomiast kategoria B bez zmian – limit to 18 lat. Duża liczba wypadków z udziałem niedoświadczonych motocyklistów spowodowała podniesienie limitu wiekowego na najmocniejsze ścigacze. 18-latkowie mogą ubiegać się o kategorię A2, natomiast "prawko" na mocne jednoślady otrzymają 24-latkowie lub 20-latkowie posiadający od 2 lat kategorię A2. Do prowadzenia dużych pojazdów trzeba będzie mieć 20 lat (kategoria C), bądź 24 lata (kategoria D).

Część teoretyczną kursu na prawo jazdy będzie można zrealizować z domu, przez internet, natomiast egzaminy zdawane będą już w odpowiednim ośrodku szkolenia.

Dokumenty wydawane kierowcom będą miały specjalny chip i ważność określoną standardowo na 15 lat w przypadku kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E oraz T. Kierowców kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E nowe przepisy zmuszą do wymiany dokumentu co 5 lat, przy czym każdorazowo obowiązkowe będą badania psychologiczne.

źródło: Onet.pl

Takby było wszystko jasne...


Od kiedy?

Bo to reguluje ustawa a nie rozporządzenie, które weszło od 9.06

Na ustawę czekamy już ponad 2 lata i ciągle "newsy" że już wchodzi.
Jeszcze za Kaczyniaków już miało obowiązywać i co? wielkie NIC



Temat: WORD Poznań - relacje z egzaminów, informacje i opinie
Właśnie znalazłam w plecaku niezjedzone dwa batony z drugiego podejścia do egzaminu i to przypomniało mi, że czas się tutaj odezwać
Zdałam:)
Mój najpoważniejszy błąd? Na polecenie:"proszę przygotować samochód do jazdy" wpakowałam się...po stronie pasażera:)) To właśnie robi stres.

Ale być może był to też jakiś sygnał dla egzaminatora, że raczej wyłożę się na bardziej wyrafinowanych, nie mówiąc o podchwytliwych poleceniach, więc dostałam trasę dla kierowców z klasy wyrównawczej:)

Z WORD-u w prawo, znowu w prawo, na rondzie w lewo, zawracanie na skrzyżowaniu równorzędnym, parkowanie skośne, zawracanie na trzy w małej uliczce willowej...i w tym momencie połapałam się, ze zadania obowiązkowe zostały wykonane i o ile nie przejadę, jak za pierwszym razem żółtych świateł, albo pieszego, (przepraszam za kolejność) to chyba nie jest źle:) I jechaliśmy sobie, głównie w prawo (dziękuję!).Raz zapomniałam o kierunkowskazie i miałam jedno zgaśnięcie, ale to ostatnie nawet nie zostało skomentowane-samochody w Poznaniu są tuż przed wymianą i być może na zgaśnięcia tak bardzo nie patrzą. Zresztą jedno może być.
I wreszcie usłyszałam najbardziej powalające słowa w życiu:"wracamy do ośrodka"...niech się schowają oświadczyny!

Jeszcze przed ulicą W. pan egzaminator wyłączył kamerę z komentarzem:"tylko teraz czasem jakiejś głupoty nie popełnić" i już. Szlabanik, placyk i koniec przejażdżki:)
Wynik pozytywny:)

A dlaczego nie zjadłam batona(ów)? Zapomniałam, było mi niedobrze, w ogóle nie mogłam jeść...ale być może batony promieniowały jakoś z plecaka:)
Dzisiaj mi bardzo smakowały.
Pozdrawiam wszystkich!




Temat: Kąkolewo 02 wrzesień czyli PyraOes z pucharami :-)
Jak już sie nudze po nocy to coś wkleje, bardziej do poczytania niż jako obowiązujacy regulamin:
Regulamin treningu (nielegala)
Załogę stanowią wyłącznie dwie osoby, określani jako kierowca i pilot. Kierowca musi mieć prawo jazdy. Pilot lub jakiś balast na prawym jest obowiązkowy dla wyrównania szans. Wymiana pilotów jest jak najbardziej wskazana.
Do obowiązków załogi należy:
Obecność na odprawie uczestników. Będę marudził najwyżej minutę.
Umieszczenie numeru startowego w miejscu widocznym dla sędziego (boczna tylna szyba najlepiej).
Odbycie wszystkich Sz w zapiętych pasach bezpieczeństwa, zapiętych kaskach, z włączonymi światłami i zamkniętymi szybami.
Pilnowanie własnej karty drogowej i dołożenie wszelkich starań żeby jej nie zgubić. (jedyna możliwość żeby potem marudzić że czas ktoś źle policzył to posiadanie karty). Kartę drogową wypełnia sędzia, zabrania się cokolwiek tam bazgrać.
Badanie techniczne:
Wszystko co luźne ma się znaleźć w bagażniku lub gdziekolwiek poza samochodem (woda mineralna też, na Sz nie popijamy).
Można pomykać na slickach jak ktoś ma.
Trasa:
Trasa składa się z czterech Sz, każdy będzie przejechany trzykrotnie.
Pomiar czasu z dokładnością do 0,01s. Całkowite zatrzymanie samochodu jest to moment tzw. „odbicia nadwozia” znajdującego się na linii mety – w tym momencie kończy się pomiar czasu.
Pomylenie trasy – TARYFA, 150% czasu najlepszego zawodnika.
Trafiony słupek – 5s. Trafiony słupek jest to przewrócenie słupka lub przesunięcie słupka poza to miejsce gdzie rosnąć powinien.
Falstart lub start lotny – 5s. Zalecany jest start przy użyciu hamulca ręcznego.
Nie złowienie mety między osie – 5s




Temat: OpenPGP - bezpieczeństwo e-komunikacji
OpenPGP - bezpieczeństwo e-komunikacji

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na trzecie już spotkanie z cyklu: "Linux - u mnie działa!", które odbędzie się 5 maja o godzinie 19:00 w Krakowie na AGH. (Sala A, paw. D10). Wykład poprowadzi Piotr Konieczny. Wstęp jak zwykle wolny. Dodatkową atrakcją będzie rozlosowanie wśród uczestników gadżetów związanych z Linuksem (koszulek, kubków, smyczy).

Wykład porusza zagadnienia związane z bezpieczeństwem wymiany danych poprzez kanały komunikacyjne o wysokim zagrożeniu prywatności (zwłaszcza Internet).

W przystępny sposób omówione zostaną podstawy kryptologii wykorzystywane w ochronie danych przesyłanych przez sieć.

Na podstawie protokołu OpenPGP oraz jego implementacji w programie GnuPG wyjaśnione zostaną pojęcia takie jak: klucz publiczny, klucz prywatny, sieć zaufania. Krok po kroku, autor zaprezentuje jak stworzyć własną parę kluczy, zaszyfrować, czy podpisać wiadomość e-mail. (Czynności odwrotne również w planie

Prelegent szczególną uwagę poświęci bezpieczeństwu stosowanych rozwiązań oraz słabościom protokołu OpenPGP; omówione zostaną przykładowe ataki i podatność algorytmów szyfrujących na złamanie.

Wymagany poziom uczestnika: Umiejętność wysyłania e-maili Uwaga dla posiadaczy kluczy PGP/GPG: Po wykładzie planowane jest Key Signing Party, dlatego weźcie ze sobą:

- Dwa ważne dokumenty tożsamości ze zdjęciem! (Np. dowód osobisty i prawo jazdy)
- ID, rozmiar, rodzaj oraz fingerprint (odcisk) klucza (patrz lumd.hacking.pl)
- Kartkę i długopis

Ważne! Uczestnicy wykładu, którzy chcą wziąć udział w Key Signing Party muszą obowiązkowo przesłać swój klucz publiczny na adres: konieczny [at] gmail [dot] com najpóźniej dzień przed wykładem!

Więcej informacji na stronach cyklu: lumd.hacking.pl



Temat: Kim jestes MITSUMANIAKU?
Wiec i ja rozgrzebie ten temat bo bardzo mi sie spodobal.
Jakos tak sie zlozylo ze trafilem na Islandie no i tak mieszkam i pracuje tu sobie juz od ponad roku, od pol roku z dziewczyna. Dopiero tutaj zrobilem Prawo jazdy choc od dluzszego czasu sie do tego zbieralem. No i oczywiscie po zrobieniu prawka trzeba bylo wynalesc jakis samochod. wiele miesiecy sie zastanawialem, szukalem, przegladalem oferty i rozplanowywalem przedsiemwziecie finasowe. Jako ze jestem swierzym kierowca postanowilem nie bawic sie w kredyty i nowe auta tylko wziac cos starego podszkolic sie a w razie kraksy nie ubolewac. Tak pewnego razu podszedl do mnie kolega z pracy (islandczyk) i mowi:" mam auto dla ciebie". Oczywiscie sie zaciekawilem bo kolega znal moj plan kupna starego taniego auta wiec slucham z zaciekawieniem. Okazalo sie ze inny pracownik firmy chce sprzedac starego Lancera GlXi `91 1,5 12V za grosze patrzac na tutejsze warunki. Facet (poprzedni wlasciciel) solidny, obowiazkowy moze troszke formalista ale pomyslalem ze to dobrze, znaczy sie ze dobrze dba o auto. Spotkalismy sie na jazde probna pogadalismy i mialem racje. samochod dosc dobrze utrzymany pelna dokumentacja wszystko jest. notesik z kazda naprawa czy wymiana oleju wszystko pieknie prowadzone i oprucz paru drobnych usterek wszystko pieknie.

do czego zmierzam z moja historia.
Kupilem miska ponad miesiac temu i teraz moge wyraznie stwierdzic ze jestem chory
nieuleczalnie i do bulu zakochalem sie w miskach

I teraz juz wiem co to znaczy byc mitsumaniakiem.

wybacznie ze napialem to w formie Antycznej Legendy ale oswajam sie z mysla ze ta histora zostanie ze mna na dluuugo, historia jak zakochalem sie w miskach :D

a teraz zaraze kolege ktory smiga peugeotem ale juz od niego wyciagnelem ze podobaja mu sie stare Colty wiec zarodniki juz zostaly rozsiane:D



Temat: Miejscówka w EC


| O, znalazłem, jak to wygląda na Słowacji. Uiszcza się opłatę 100 Sk (ale
| czy oprócz tego cenę miejscówki, nie doczytałem), i jedzie w miarę
| wolnych miejsc. A jak nie ma, to się stoi. Czyli jak u nas.

| Nie jest jak u nas, dopłacasz za pośpieszny a nie za stojąca miejscówkę.

Co proszę?...


Dopłacasz do pośpiesznego i stoisz jak nie ma miejsc.


| Tylko moment. Jestem w pociągu. Nie mam miejscówki. Ale nie mam prawa
| usiąść, mimo że jest wolne. A mówiłeś, że nie jesteś zwolennikiem
| żadnego zakazu?

| Nie ma zakazu jazdy. A reszta przez analogię do jazdy w wagonie pierwszej
| klasy z biletem drugiej.

Ale zakaz siedzenia.


Ale nie ma zakazu wstępu do wagonu.


| A zresztą - w tym momencie nawet tej miejscówki nie muszę mieć. Czyli
| pociąg przestaje mieć R w kwadracie.

| Jakie to ma znaczenie?

Podstawowe. Rezewacja fakultatywna a obowiązkowa to dwie zupełnie różne
rzeczy.


Tzn? Skup się dla różnicy dla podróznego.


| A jak w Sosnowcu ktoś wsiądzie z miejscówką na to miejsce, to co?
| Konduktor mi odda pieniądze?

| Konduktor i tak wie, które miejsca może sprzedać.

Bzdury opowiadasz. Skąd miałby to wiedzieć, skoro system rezerwacji działa
w dalszym ciągu po wyruszeniu pociagu ze stacji początkowej (i dalej w
przypadku każdej wymiany druzyny)?


Już za komuny sobie potrafili z tym poradzić. Proponuję się dokształcić,
albo pomyśleć trochę.





Temat: WIADOMOśCI
Bezterminowe prawa jazdy nie będą już wydawane
link: http://www.gazetaprawna.p...39.16.1.0.1.htm

Jakie będą kategorie prawa jazdy

* Prawo jazdy na motor i samochód osobowy ma być wydawane na 15 lat
* Młody kierowca nie będzie mógł od razu jeździć szybkimi motorami
* Zostaną wprowadzone nowe zasady szkolenia przyszłych kierowców

Co 15 lat będziemy wymieniać prawa jazdy, ale nie będzie się to wiązało z ponownym zdawaniem egzaminów - wynika z projektu ustawy o kierujących pojazdami, do którego dotarła Gazeta Prawna. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad projektem, w którym istotną zmianą co do obecnie obowiązujących przepisów, jest wprowadzenie kilku podkategorii prawa jazdy dla motocyklistów. Ponadto uzyskanie prawa jazdy kategorii B będzie możliwe na dwa sposoby. Jednym z nich ma być kurs w podobnej formie, jak obecnie, a drugim jest odbycie kursu rozszerzonego, na który będzie mógł zapisać się 16-latek.

Wymiana praw jazdy

Z prawami jazdy będzie podobnie, jak z dowodami osobistymi - co jakiś czas będziemy je musieli wymieniać. W przypadku kategorii uprawniających do jazdy motocyklami lub samochodami osobowymi obowiązek wymiany dokumentu kierowcy będą mieli co 15 lat. Z kolei kierowcy autobusów i ciężarówek będą musieli wymieniać dokumenty co pięć lat.

Tomasz Piętka z departamentu dróg i transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury zapewnia jednak, że obowiązek wymiany praw jazdy nie będzie się wiązał z koniecznością zdawania ponownych egzaminów czy robienia dodatkowych badań lekarskich. Sprawa ma wyglądać podobnie, jak w przypadku wymiany dowodów osobistych i będzie to zwykła czynność administracyjna.

- Unia Europejska wymaga, aby prawa jazdy były co jakiś czas wymieniane. Dlatego po 15 latach prawa jazdy nie będą ważne. Wówczas będzie trzeba przynieść do urzędu nowe zdjęcie i wyrobić nowy dokument - tłumaczy Tomasz Piętka.

Ścigaczem nie pojedziesz

Młodzi miłośnicy dwóch kółek, szukający wrażeń na szybkich motorach, tzw. ścigaczach, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Nie będą mogli od razu wsiąść na szybki i mocny motocykl. Uzyskanie kategorii A będzie możliwe dopiero po ukończeniu 24 lat. Próg wieku będzie mógł zostać obniżony dla 20-latków, którzy minimum dwa lata będą posiadali prawo jazdy kat. A2. Ta nowa kategoria uprawnia do prowadzenia motocyklów o mocy 35 kW, czyli około 46 koni mechanicznych. Tę kategorię będzie można uzyskać po ukończeniu 18 lat, czyli w takim wieku, jak obecnie kategorię A.

- Pomysły ministerstwa są dobre. Do wypadków z udziałem motocyklistów dochodzi przede wszystkim dlatego, że jeżdżą za szybko. Jeżeli ktoś najpierw pojeździ na mniejszym motocyklu, to nabierze pewnych umiejętności i doświadczenia - mówi prof. Ryszard Stefański z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa.

Kurs dla 16-latka

Osoba, która skończy 16 lat, będzie mogła już jeździć samochodem. Jednak stanie się to możliwe dopiero po odbyciu części kursu i zdaniu egzaminu wewnętrznego. Ponadto w trakcie takiego okresu próbnego, który ma być elementem szkolenia, młodemu kierowcy będzie musiał towarzyszyć opiekun. Jazda z opiekunem ma trwać minimum rok, ale nie więcej niż dwa lata. Po tym okresie kierowca uzyska prawo przystąpienia do egzaminu państwowego.

Osoby, które mają ukończone 18 lat będą mogły przystąpić do normalnego kursu na prawo jazdy. Wówczas nie będą musiały jeździć z opiekunem. Jednak wszyscy, którzy uzyskają pozwolenie na prowadzenie samochodu, będą przez dwa lata przechodzić przez tzw. okres próbny. W tym czasie muszą jeździć oznaczonym samochodem - z przodu i z tyłu auta musi być biała nalepka z zielonym liściem. Młodemu kierowcy nie wolno prowadzić pojazdu, który nie jest tak oznaczony. Ponadto przez pierwsze siedem miesięcy od uzyskania prawa jazdy nie mogą przekraczać 50 km/h w mieście i 80 km/h poza obszarem zabudowanym.

Zdaniem prof. Ryszarda Stefańskiego propozycje są słuszne, ale mogą być trudności w kontrolowaniu młodych kierowców.

- Ciężko będzie sprawdzić czy osoba, która dopiero co uzyska prawo jazdy, przekroczyła na trasie 80 km/h, skoro zwykłych wykroczeń ujawnia się niewielki procent - uważa prof. Stefański.

Komisarz Adam Jasiński z Komendy Głównej Policji uważa jednak, że w kontrolowaniu młodych kierowców mogą być pomocne obowiązkowe nalepki, z którymi będą musieli się poruszać.

- Takie oznaczenie będzie nie tylko informacją dla policji, że ma do czynienia z młodym kierowcą, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Będą zwracać na nią większą uwagę - mówi Adam Jasiński.

Szkolić powinni fachowcy

W projekcie ustawy wskazano również obowiązek ukończenia między piątym a siódmym miesiącem od uzyskania uprawnień kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i specjalnego praktycznego szkolenia obejmującego np. jazdę samochodem po śliskiej nawierzchni.

- Sprawą kluczową dla bezpieczeństwa jest tak naprawdę reforma szkolenia. Bez tego żadne restrykcje dla młodych kierowców nie zdadzą egzaminu - uważa Mariusz Stuszewski z Akademii Jazdy w Automobilklubie Polskim. Podkreśla, że po kursach nauki jazdy większość osób nie umie tak naprawdę jeździć. Wini za to jednak samych instruktorów.

- Jeżeli nie zweryfikujemy instruktorów i szkół nauki jazdy, to nic się nie zmieni. Obecnie instruktorem może być przypadkowa osoba, bez odpowiednich umiejętności - zaznacza Mariusz Stuszewski. Obawia się, że wkrótce za prowadzenie szkoleń z doskonalenia techniki jazdy zaczną się brać przypadkowe osoby.

- Kierowcy będą przechodzić dodatkowe szkolenie, którego elementem mają być praktyczne zajęcia z bezpiecznej jazdy. Obecnie mało jest ośrodków, które gwarantują odpowiedni poziom nauki. Brakuje również instruktorów, którzy potrafią przeprowadzić szkolenia tak, aby rzeczywiście przełożyło się ono na bezpieczeństwo na drogach - stwierdza Mariusz Stuszewski.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl
Źródło: Gazeta Prawna



Temat: nowe wymagania dla kierowców
Nowe wymogi dla kierowców i firm transportowych

07 styczeń 2007

Zgodnie z nowelizacją ustawy o transporcie drogowym i ustawy o ruchu drogowym każdy kierowca ubiegający się o zatrudnienie po raz pierwszy na stanowisku kierowcy będzie obowiązany ukończyć kwalifikację wstępną w zakresie odpowiednim do pojazdu, którym zamierza wykonywać przewozy.

3 stycznia 2007 roku weszła w życie ustawa z dnia 17 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym i ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 235 poz. 1701).

Celem tej ustawy jest implementacja do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy 2003/59 z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji oraz okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/WEG.

Kierowca, który przed 10 września 2008 r. uzyskał prawo jazdy kategorii D1, D1+E, D lub D+E będzie zwolniony z obowiązku ukończenia kwalifikacji wstępnej. W przypadku kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C lub C+E termin ten jest dłuższy o 1 rok, czyli do 10 września 2009 r.

W zakresie kwalifikacji wstępnej w ustawie przyjęto, że kierowca będzie obowiązany brać udział w kursie kwalifikacyjnym zakończonym testem. Kursy kwalifikacyjne będą organizowane w ośrodkach szkolenia prowadzonych przez przedsiębiorcę posiadającego odpowiedni wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia. Rejestr będzie prowadzony przez wojewodę.

Test kwalifikacyjny, który zakończy kwalifikację wstępną będzie przeprowadzany w ośrodkach szkolenia przez komisję powołaną przez wojewodę.
Szkolenie okresowe kierowców, zgodnie z przepisami ustawy będzie odbywało się w ośrodkach szkolenia, w formie kursu okresowego co pięć lat. Możliwe jest także szkolenie okresowe rozłożone na etapy. Po zakończeniu kursu ośrodek będzie wydawał świadectwo kwalifikacji zawodowej.

Na podstawie świadectwa potwierdzającego odbycie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego organ uprawniony do wydawania praw jazdy będzie dokonywał wpisu do prawa jazdy odpowiedniego kodu. Z kodu wynikać będzie rodzaj szkolenia i termin jego ważności.

Ponieważ pełny kurs kwalifikacyjny wymagać będzie posiadania odpowiedniej infrastruktury technicznej albo – alternatywnie – posiadania symulatorów do jazdy w warunkach specjalnych, aby nie ograniczać liczby podmiotów prowadzących szkolenie, ustawa przewiduje możliwość „podzlecania” ćwiczeń wymagających tej infrastruktury wyspecjalizowanym jednostkom – ośrodkom doskonalenia techniki jazdy (ODTJ). Ze względu na brak regulacji prawnych w tym zakresie, ustawa przewiduje również utworzenie, nowej regulowanej działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodków doskonalenia techniki jazdy.

Nadzór nad tą działalnością będzie prowadził wojewoda, ze względu na jej szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa samych zajęć, jak też dla bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ze względu na konieczność prowadzenia jednolitej w skali kraju polityki. Należy wskazać, iż brak uregulowań prawnych w tym zakresie prowadził do tej pory do negatywnych zjawisk, jak prowadzenie szkolenia przez osoby nie posiadające jakichkolwiek kwalifikacji w tym zakresie w warunkach zagrażających bezpieczeństwu osób szkolonych. Źle wyszkolone w takich ośrodkach osoby stanowią duże zagrożenia w ruchu drogowym. Uzyskiwanie wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ODTJ będzie następowało po spełnieniu wymagań określonych w ustawie. Działalność ośrodków doskonalenia techniki jazdy, zaproponowana w projekcie dotyczyć będzie wszystkich kategorii prawa jazdy.

Ustawa określa również harmonogram szkolenia okresowego dla kierowców, którzy nie podlegają kwalifikacji wstępnej. Ze względu na przewidywaną dużą ilość osób jaka będzie zobligowana do ukończenia kwalifikacji okresowej kierowcy, ze względu na termin uzyskania określonej kategorii prawa jazdy będą brali udział w szkoleniu okresowym, co pozwoli na równomierne obciążenia ośrodków szkolenia w poszczególnych latach.

Ustawa zmienia również obecnie obowiązujące przepisy w zakresie częstotliwości obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych kierowców wykonujących przewóz drogowy. Badania te obecnie wykonywane są w zależności od wieku kierowcy do 55 roku - co 5 lat; od 56 roku do 65 – co 2 lata; powyżej 65 roku – corocznie. Ustawa zakłada, że badania lekarskie i psychologiczne będą wykonywane do 60 roku co 5 lat; powyżej 60 roku - co 30 miesięcy.

Zmiana ta podyktowana jest, z jednej strony nowymi założeniami jakie zaproponowane są w projekcie, dotyczącymi obowiązku wymiany praw jazdy co 5 lat w celu potwierdzenia nowym wpisem odbycia szkolenia okresowego (ustawa zakłada, że badania lekarskie będą przeprowadzane przed uzyskaniem świadectw kwalifikacji, i będą one przedstawiane w organach dokonujących wymiany praw jazdy równocześnie ze świadectwem kwalifikacji zawodowej), z drugiej strony nowa dyrektywa o prawach jazdy zakłada obowiązkowa wymianę praw jazdy z uprawnieniami tzw. wyższymi – powyżej kategorii C1, w związku z powyższym wydaje się zasadna zmiana w zakresie częstotliwości wykonywania badań.

Jak wynika z doświadczeń innych państwa członkowskich, taka częstotliwość badań jest wystarczająca oraz znacznie wychodząca ponad standardy europejskie.
Zgodnie z przepisami dyrektywy szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej będzie wynosiło minimum 280 godzin, a szkolenie w zakresie kwalifikacji okresowej minimum 30 godzin.

Zmiana art. 140 ustawy jest zmianą formalną gdyż usunięcie z art. 124 w ust. 1 pkt 1, dotyczącego świadectw kwalifikacji spowodowało przesunięcie numeracji, której nie uwzględniono w art. 140, pozbawiając tym sankcji za nie poddanie się badaniu psychologicznemu osoby skierowanej przez organ kontroli ruchu drogowego.

Źródło: Ministerstwo Transportu



Temat: Uprawnienia wynikajace prawa jazdy kat B
Swego czasu zrobiłem  prawo jazdy kat B w 1983 r.

W ówczesnej ustawie odnosnie tej kategorii był m.in. zapis, że
Uprawnia do kierowania samochodami osobowymi i INNYMI pojazdami
samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg za wyjatkiem
motocykli.
(PoRD ustawa z 1983 r. obowiązujaca do 30 czerwca 1999 roku -
w zakresie m,in. praw jazdy czyli art 70 ww. ustawy;   zaznaczono to w art
150 aktualnej ustawy z 20.06.1997r).

W obecnie obowiązujacej ustawie z 1997 r. odnośnie kat B jest tu zapis :
"Art. 88. 2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:
3) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile
łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie
przekracza 3,5 t,

c) ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;"

 Znikęło wyróznienie samochodu osobowego.
Swego czasu interpretacja tego wyróznienia tłumaczyła, że ograniczenie dop.
masy cakowitej pojadu do 3,5 t nie dotyczyło samochodów osobowych,
tzn.posiadacz PJ kat B mógł prowadzić samochody osobowe bez względu na ich
dopuszczalną masę całkowitą (np. cięzkie opancerzone limuzyny osobowe) lub
inne pojazdy samochodowe (inne niż samochody osobowe)  o dopuszczalnej masie
całkowitej do 3,5t.

I teraz jest problem:
Wychodzi na to, że osoby które zrobiły uprawnienia kat B przed 1998 rokiem
zmieniając teraz blankiet prawa jazdy (co jest obowiązkowe) tracą część
swoich uprawnień do kierowania pojazdami: właśnie w zakresie
ciężkich samochodów osobowych.
Stało się to tylko i wyłącznie ze względu na
zmianę (różnicę) zapisów dot. kat B  w art 70 ustawy z 1983 r (starej), oraz
art 88 ustawy z 1997 r. (aktualnej)
Chyba jest to sprzeczne z zasadą, że wcześniej nabytych praw nie traci się
oraz że
prawo nie działa wstecz.
Pytanie czy jest teraz możliwe zachowanie dotychczasowych uprawnień
oraz odnotowanie tego przy wymianie dokumentu - jakieś zaznaczenie.
Drugim mozliwym rozwiazaniem byłoby przedefiniowanie praw jazdy dawnych
kategorii B na prawa jazdy kategorii B + C1 (pojazdy samochodowe do 7500
kg), gdyż cięzkie samochody osobowe raczej nie byłu cięższe niż 7500kg. (ich
dop. masa całk.  raczej oscylowała w granicach 4000-4500 kg).
Czy to zagadnienie nie powinnno zostać zweryfikowane?

Darek "Akol" Sz.

PS.
Zdaje się, ze podobne zabiegi i uaktualnienia wykonano podczas zmian
kategoryzacji praw jazdy wl atach 60-tych (?). wtedy byłe kategorie I, II,
III  zmieniano na kat A, B, C itp.





Temat: 1
9 czerwca weszły w życie zasady dotyczące egzaminu praktycznego: czasu jazdy po mieście, elementów sprawdzania stanu technicznego auta i terminu oczekiwania na egzamin. Przed wakacjami rząd ma zakończyć pracę nad resztą zmian (m.in. w egzaminie z teorii), a projekt ustawy ma trafić do Sejmu. Tu wszystko zależy od pracy posłów i liczby poprawek. Pod koniec roku 2009, jeśli szybko uda się wprowadzić poprawki, zacznie obowiązywać część przepisów, oprócz m.in. nowych kategorii, które wiążą się z przygotowaniem nowych wzorów dokumentów. Te zmiany najwcześniej wejdą w życie w przyszłym roku.

Jeśli zdajemy na prawo jazdy pierwszy raz, zgodnie z nowymi przepisami, na egzamin nie powinniśmy czekać dłużej niż 30 dni. Dobra wiadomość dla zdających po raz pierwszy, to zła dla tych, którzy egzamin obleją. Takie osoby na kolejny egzamin poczekają dłużej niż miesiąc.

Egzamin z jazdy po mieście trwał każdorazowo 40 minut. Mimo że zdający wcześniej wykazał się właściwym prowadzeniem auta i wykonał wszystkie niezbędne elementy, musiał jeździć tak długo, aż skończył się wymagany czas. Obecnie, jeśli egzaminator już po 25 minutach przetestuje wszystkie umiejętności zdającego i uzna, że należy mu się prawo jazdy, może wcześniej zakończyć egzamin.

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu nastąpi wyrywkowo. Teraz z listy części auta, które trzeba umieć zlokalizować i sprawdzić, kandydat na kierowcę będzie losował dwie, a na ich wskazanie będzie miał 5 min. Losowy system oznacza, że zdający muszą być przygotowani na wskazanie wszystkich części. Przyspieszy to jednak znacznie przebieg egzaminu. Jeżeli ktoś pomyli się we wskazaniu jednej z wybranych części, egzaminator uzna to za pierwszy błąd. Zdający będzie losował jeszcze raz dwa podzespoły auta.

Zmieni się również egzamin z teorii. Zamiast wkuwania na pamięć testów wielokrotnego wyboru, musimy się przygotować do wirtualnych symulacji. Na ekranie pojawią się pytania generowane w czasie rzeczywistym do konkretnej sytuacji. Podobnie jak podczas jazdy, tu też będziemy mogli wybrać tylko jedną odpowiedź. Czasu nie będzie wiele, bo tylko 30 sekund na każde pytanie. Jeśli nie zdążymy z odpowiedzią, pytanie przepadnie i już nie da się do niego wrócić. Zwiększy się baza pytań, a testy przestaną być ogólnodostępne.

Zanim będziemy w pełni korzystać z uroków jazdy samochodem, od dnia wydania prawa jazdy czekają nas dwa lata okresu próbnego. Przez pierwszy rok nie będziemy mogli pracować jako kierowcy ani wykonywać osobiście działalności gospodarczej polegającej na kierowaniu autem. Dodatkowo świeżo upieczeni kierowcy mają obowiązek oznakować samochód z tyłu oraz z przodu białą naklejką z zielonym liściem klonowym. Na tym zmiany się nie kończą. Jeżeli w przeciągu dwóch lat zdarzy nam się dwukrotnie złamać przepisy, co potwierdzi m.in. prawomocny wyrok sądu albo mandat karny, dwa lata okresu próbnego wydłużą się o kolejne dwa lata. Skierują nas też na badania psychologiczne i kurs reedukacyjny. Za douczanie trzeba będzie zapłacić 200 zł. Na wizytę w gabinecie psychologa i szkolenie w WORD mamy miesiąc. Jeśli tego nie zrobimy albo nie dostarczymy staroście w terminie odpowiednich zaświadczeń, prawo jazdy zostanie zatrzymane. Podobnie, jeśli w okresie próbnym dopuścimy się trzech wykroczeń.

Jeśli pierwszy raz uzbieramy 24 punkty karne, to zamiast utraty prawa jazdy czeka nas kurs reedukacyjny i badania psychologiczne. Potem, według przepisów, musimy uważać przez 5 lat, żeby nie przekroczyć ponownie limitu 24 punktów karnych, bo w takim przypadku stracimy prawo jazdy.

Maksymalny okres ważności prawa jazdy wyniesie 15 lat. Dotyczy to kategorii: AM,A1,A2,A,B1,B,B+E lub T, chyba że lekarz doszuka się uszczerbków w naszym zdrowiu i ten okres skróci. Badania będą przeprowadzane w formie ankiety. Uwaga! Jeśli w niej skłamiemy lub zataimy ważne informacje na temat zdrowia, zostaniemy pociągnięci do odpowiedzialności karnej. Kierowcy większych pojazdów – czyli kategorii: C1,C1+E, C, C+E, D1,D1+E, D lub D+E, będą musieli odnawiać prawo jazdy co 5 lat. Droga do przedłużenia ważności dokumentu nie będzie łatwa. Kierowców czekają obowiązkowe badania psychologiczne. Dopiero po przedstawieniu orzeczenia lekarskiego i psychologicznego, prawo jazdy zostanie przedłużone.

Nowe prawo jazdy będzie miało formę karty i zostanie wyposażone w mikroczip. Właściciele dokumentów wydanych według starych przepisów nie mają się czego obawiać. Wymiana ma się odbywać zgodnie z harmonogramem, który określi minister transportu. Ma on na to czas do 2033 roku.

Źródło: Papilot



Temat: nowe prawko terminowo?


jeżeli przepis będzie brzmiał jak w twoim przykładzie to tak - ale
parlament może zrobić "dopisek", że przepis dotyczy wszystkich PJ (tych
wydanych wcześniej też), i co?


Prawo nie dziala wstecz, jest to podstawowa zasada!
Z drugiej strony w Polsce wszystko mozliwe, ale to juz inna historia.


- sam zobacz - mam, jeszcze stare PJ, ważne bezterminowo, ale muszę je w
tym roku wymienić bo straci ważność - a niby takie bezterminowe - to jak
to jest z tą bezteminowością ;-)


Ono jest bezterminowe - tylko nie papierek (dokument) a _pozwolenie_
Musisz wymienic dokument, a nie uprawnienie do jazdy. inna sprawa, ze jak
nie wymienisz i straci waznosc, to jedziesz bez waznego... potwierdzenia
uprawnien :)
Zgodze sie, ze jest juz w tym momencie cos nie tak  - z jednej strony
rozumie wymiane, sam sie ciesze ze ma juz wymienione bo mozna wsadzic go do
portfela w miejsce dla kart platniczych, co jest wygodne itd. ale fakt, ze
sami musimy placic za wymiane...


jesteś parlament jednoosobowy - czy co? - że jesteś taki pewien ;-)


Pewnien nie jestem - teoretyzuje tylko, zakladajac zycie w normalnym kraju -
ale chyba tu wlasnie popelniam blad w rozumowaniu :(


ALE!!! - ja nie o dokumencie się rozwodzę, tylko o predyspozycji do
kierowania pojazdem - a tutaj _nikt_ _nikomu_ _nie_ _dał_ _dożywotniej_
_gwarancji_ na to!!!


Ale jak masz wazny _dokument_ stwierdzajacy uprawnienia do kierowania
pojazdem, wazny bezterminowo? To co jest wart ten dokument?


- myślisz, że ślepy może pojazd prowadzić pomimo zapisu w PJ
"bezteminowe" - nie żartuj :-)


Nie powinien, ale moze :( dopoki nie zatrzyma go np. policja i nie skieruje
na badania.


| a po drugie niby
| mialby byc wazny 5 lat od kiedy?

np. od wejścia w życie przepisu o obowiązkowych badaniach - więc w czym
problem


W tym, ze nie kazdy musi pamietac, kiedy przepis wszedl w zycie  zwlaszcza
po 5 latach, skad mam wiedziec czy moje prawo jazdy jest jeszcze wazne, czy
mam isc do lekarza po zaswiadczenie i je wymienic? Patrze na dokument -
wazne bezterminowo, to skad mam wiedziec? Wydzial komunikacji powiadomi mnie
na czas?
A policja przy kontroli drogowej bedzie liczyla roznice lat, aby sprawdzic
czy mam wazne jeszcze?


dokument możesz mieć bezterminowy - ale jak będziesz szwankował na
zdrowiu to się go do depozytu złoży (o ile będzie taki przepis)


ktos to musi najpierw stwierdzic, a potem bedzie odebranie uprawnien, ale z
jakiegos powodu konkretnego zwiazanego ze mna, a nie dlatego, ze weszly nowe
przepisy.


szukasz na siłę przeszkód - zauważ, że obowiązkowe badania funkcjonują
już od dawna dla kierowców zawodowych - i jakoś to działa;


I bedize dzialac tez u zwyklych kierowcow, jak wejda nowe przepisy, u tych
co beda zgodnie z nimi otrzymywac pj. Ja zas pisalem o tych, co juz je maja,
wydane wg. starych przepisow.


- na PJ możesz nie mieć wzmianki o terminowości, a będzie uprawniało ono
do kierowania tylko z ważnym zaświadczeniem od lekarza, lub jakiś inny
pomysł rządu;

tak więc - rozwiązań jest cała masa


Jasne, oprocz oc, dr i pj bedzemy wozic ze soba komplet zaswiadczen o stanie
zdrowia, takze psychicznego :)


| To bylby wielki przekret...

dlaczego - mówi sie dużo złym o stanie tech. pojazdów, a czy uważasz że
stan wszystkich kierowców jest bez zarzutu


Ale nawet regulacje prawne po0winny odbywac sie zgodnie z prawem.
Poza tym inna kwestia - ile osob bedzie sobie zaltwiac lewe zaswiadczenia? W
naszym lapowkarskim kraju, wcale nie poprawi to sytuacji.


pewnie mało - ale jak widać przepisy stanowią, że do lekarza może trafić
każdy - tak więc ta bezterminowość nie daje dożywotniej gwarancji na
kierowanie pojazdem;


Owszem, zgodze sie generalnie. Pewnie predzej czy pozniej wprowadzi sie tez
gorna granice wieku, powyzej ktorej nie mozna juz prowadzic pojazdow.


zresztą - poczytaj i wyciągnij wnioski, tzn spójrz na z innej strony:


[ciach PoRD]


- i wystarczy, że parlament dopisze kolejny pkt: "każdy co pięć lat", a
wtedy minister od transportu będzie musiał dostosować obowiązujące druki
PJ do obowiązujących przepisów - a jak to zrobi - to już jego
zmartwienie


Tak czy siak bedzie syf, albo zmiana przepisow, kolejna wymiana praw jazdy,
albo cos niezgodnego z prawem logika itp. a do tego oczywiscie na nasz
koszt!





Temat: Bezterminowe prawa jazdy nie będą już wydawane


* Prawo jazdy na motor i samochód osobowy ma być wydawane na 15 lat
* Młody kierowca nie będzie mógł od razu jeździć szybkimi motorami
* Zostaną wprowadzone nowe zasady szkolenia przyszłych kierowców

Co 15 lat będziemy wymieniać prawa jazdy, ale nie będzie się to wiązało z ponownym zdawaniem egzaminów - wynika z projektu ustawy o kierujących pojazdami, do którego dotarła Gazeta Prawna. Ministerstwo Infrastruktury kończy prace nad projektem, w którym istotną zmianą co do obecnie obowiązujących przepisów, jest wprowadzenie kilku podkategorii prawa jazdy dla motocyklistów. Ponadto uzyskanie prawa jazdy kategorii B będzie możliwe na dwa sposoby. Jednym z nich ma być kurs w podobnej formie, jak obecnie, a drugim jest odbycie kursu rozszerzonego, na który będzie mógł zapisać się 16-latek.

Wymiana praw jazdy

Z prawami jazdy będzie podobnie, jak z dowodami osobistymi - co jakiś czas będziemy je musieli wymieniać. W przypadku kategorii uprawniających do jazdy motocyklami lub samochodami osobowymi obowiązek wymiany dokumentu kierowcy będą mieli co 15 lat. Z kolei kierowcy autobusów i ciężarówek będą musieli wymieniać dokumenty co pięć lat.

Tomasz Piętka z departamentu dróg i transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury zapewnia jednak, że obowiązek wymiany praw jazdy nie będzie się wiązał z koniecznością zdawania ponownych egzaminów czy robienia dodatkowych badań lekarskich. Sprawa ma wyglądać podobnie, jak w przypadku wymiany dowodów osobistych i będzie to zwykła czynność administracyjna.

- Unia Europejska wymaga, aby prawa jazdy były co jakiś czas wymieniane. Dlatego po 15 latach prawa jazdy nie będą ważne. Wówczas będzie trzeba przynieść do urzędu nowe zdjęcie i wyrobić nowy dokument - tłumaczy Tomasz Piętka.

Ścigaczem nie pojedziesz

Młodzi miłośnicy dwóch kółek, szukający wrażeń na szybkich motorach, tzw. ścigaczach, będą musieli uzbroić się w cierpliwość. Nie będą mogli od razu wsiąść na szybki i mocny motocykl. Uzyskanie kategorii A będzie możliwe dopiero po ukończeniu 24 lat. Próg wieku będzie mógł zostać obniżony dla 20-latków, którzy minimum dwa lata będą posiadali prawo jazdy kat. A2. Ta nowa kategoria uprawnia do prowadzenia motocyklów o mocy 35 kW, czyli około 46 koni mechanicznych. Tę kategorię będzie można uzyskać po ukończeniu 18 lat, czyli w takim wieku, jak obecnie kategorię A.

- Pomysły ministerstwa są dobre. Do wypadków z udziałem motocyklistów dochodzi przede wszystkim dlatego, że jeżdżą za szybko. Jeżeli ktoś najpierw pojeździ na mniejszym motocyklu, to nabierze pewnych umiejętności i doświadczenia - mówi prof. Ryszard Stefański z Wyższej Szkoły Handlu i Prawa.



Kurs dla 16-latka

Osoba, która skończy 16 lat, będzie mogła już jeździć samochodem. Jednak stanie się to możliwe dopiero po odbyciu części kursu i zdaniu egzaminu wewnętrznego. Ponadto w trakcie takiego okresu próbnego, który ma być elementem szkolenia, młodemu kierowcy będzie musiał towarzyszyć opiekun. Jazda z opiekunem ma trwać minimum rok, ale nie więcej niż dwa lata. Po tym okresie kierowca uzyska prawo przystąpienia do egzaminu państwowego.

Osoby, które mają ukończone 18 lat będą mogły przystąpić do normalnego kursu na prawo jazdy. Wówczas nie będą musiały jeździć z opiekunem. Jednak wszyscy, którzy uzyskają pozwolenie na prowadzenie samochodu, będą przez dwa lata przechodzić przez tzw. okres próbny. W tym czasie muszą jeździć oznaczonym samochodem - z przodu i z tyłu auta musi być biała nalepka z zielonym liściem. Młodemu kierowcy nie wolno prowadzić pojazdu, który nie jest tak oznaczony. Ponadto przez pierwsze siedem miesięcy od uzyskania prawa jazdy nie mogą przekraczać 50 km/h w mieście i 80 km/h poza obszarem zabudowanym.

Zdaniem prof. Ryszarda Stefańskiego propozycje są słuszne, ale mogą być trudności w kontrolowaniu młodych kierowców.

- Ciężko będzie sprawdzić czy osoba, która dopiero co uzyska prawo jazdy, przekroczyła na trasie 80 km/h, skoro zwykłych wykroczeń ujawnia się niewielki procent - uważa prof. Stefański.

Komisarz Adam Jasiński z Komendy Głównej Policji uważa jednak, że w kontrolowaniu młodych kierowców mogą być pomocne obowiązkowe nalepki, z którymi będą musieli się poruszać.

- Takie oznaczenie będzie nie tylko informacją dla policji, że ma do czynienia z młodym kierowcą, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Będą zwracać na nią większą uwagę - mówi Adam Jasiński.

Szkolić powinni fachowcy

W projekcie ustawy wskazano również obowiązek ukończenia między piątym a siódmym miesiącem od uzyskania uprawnień kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i specjalnego praktycznego szkolenia obejmującego np. jazdę samochodem po śliskiej nawierzchni.

- Sprawą kluczową dla bezpieczeństwa jest tak naprawdę reforma szkolenia. Bez tego żadne restrykcje dla młodych kierowców nie zdadzą egzaminu - uważa Mariusz Stuszewski z Akademii Jazdy w Automobilklubie Polskim. Podkreśla, że po kursach nauki jazdy większość osób nie umie tak naprawdę jeździć. Wini za to jednak samych instruktorów.

- Jeżeli nie zweryfikujemy instruktorów i szkół nauki jazdy, to nic się nie zmieni. Obecnie instruktorem może być przypadkowa osoba, bez odpowiednich umiejętności - zaznacza Mariusz Stuszewski. Obawia się, że wkrótce za prowadzenie szkoleń z doskonalenia techniki jazdy zaczną się brać przypadkowe osoby.

- Kierowcy będą przechodzić dodatkowe szkolenie, którego elementem mają być praktyczne zajęcia z bezpiecznej jazdy. Obecnie mało jest ośrodków, które gwarantują odpowiedni poziom nauki. Brakuje również instruktorów, którzy potrafią przeprowadzić szkolenia tak, aby rzeczywiście przełożyło się ono na bezpieczeństwo na drogach - stwierdza Mariusz Stuszewski.
________________________

I bardzo dobrze - zważywszy na to, co sie dzieje na drogach dawałbym prawo jazdy dopiero po ukończeniu 25 lat



Temat: Onetowskie zmiany w egzaminach :):):):):):):)

Weszły w życie zmienione przepisy dotyczące egzaminowania kandydatów na kierowców, które służyć mają usprawnieniu procesu zdobywania upragnionego dokumentu.

Ze względu na wydłużający się czas oczekiwania na pierwszy i ewentualnie kolejne terminy egzaminów, wprowadzonych zostało sporo zmian, które pozwolić mają na dotrzymywanie ustawowego okresu wyznaczenia pierwszego terminu, czyli maksymalnie 30 dni. Zdający po raz drugi i kolejny będą niestety musieli na kolejną próbę czekać dłużej niż miesiąc.

Dotychczas egzamin praktyczny z jazdy po mieście musiał trwać 40 minut, po zmianach będzie to nawet 25 minut, jeśli w tym czasie egzaminator uzna, że kandydat na kierowcę posiada niezbędne umiejętności.

Zmiany objęły także obowiązek wskazania podstawowych zbiorników i sposobu kontroli poziomu płynów. Teraz kandydat na kierowcę będzie losował zestaw dwóch elementów, które musi omówić w ciągu 5 minut, a nie jak do tej pory – wszystkie.

W życie wchodzi również obowiązek posiadania odpowiedniego prawa jazdy na skutery i quady, co ograniczyć ma liczbę wypadków z udziałem dzieci.

Powraca "zielony listek", który świeżo upieczeni kierowcy będą musieli naklejać na szyby samochodu przez pierwsze dwa lata okresu próbnego. Dwukrotne złamanie przepisów w tym czasie spowodują przedłużenie okresu próbnego o kolejne dwa lata oraz skierowanie na badania psychologiczne i doszkalanie, kosztujące 200 zł. Trzy wykroczenia, bądź niedopełnienie wspomnianych obowiązków po dwóch wykroczeniach, skutkuje odebraniem uprawnienia.

Jeśli chodzi o punkty karne, to pierwsze 24 zebrane nie spowodują odebrania prawa jazdy, a jedynie skierowanie na kurs i badania, następnie przez pięć kolejnych lat każde zebrane 24 punkty spowodują utratę uprawnienia.

Ograniczenia wiekowe obejmą poszczególne kategorie. Motorowerami (kat. AM) pojadą już 14-latkowie, quadem lub motocyklem o pojemności do 125 cm3 (kat. A1 i B1) 16-latkowie, natomiast kategoria B bez zmian – limit to 18 lat. Duża liczba wypadków z udziałem niedoświadczonych motocyklistów spowodowała podniesienie limitu wiekowego na najmocniejsze ścigacze. 18-latkowie mogą ubiegać się o kategorię A2, natomiast "prawko" na mocne jednoślady otrzymają 24-latkowie lub 20-latkowie posiadający od 2 lat kategorię A2. Do prowadzenia dużych pojazdów trzeba będzie mieć 20 lat (kategoria C), bądź 24 lata (kategoria D).

Część teoretyczną kursu na prawo jazdy będzie można zrealizować z domu, przez internet, natomiast egzaminy zdawane będą już w odpowiednim ośrodku szkolenia.

Dokumenty wydawane kierowcom będą miały specjalny chip i ważność określoną standardowo na 15 lat w przypadku kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, B+E oraz T. Kierowców kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D lub D+E nowe przepisy zmuszą do wymiany dokumentu co 5 lat, przy czym każdorazowo obowiązkowe będą badania psychologiczne.





Strona 1 z 3 • Wyszukano 76 postów • 1, 2, 3
Szablon by Sliffka